Laineita ja liplatusta Varsinais-Suomen ja Satakunnan kiitosjuhlassa

3.12.2019

Toisinaan eteemme tupsahtaa sattumuksia, jotka oikea-aikaisesti poikivat hienoja asioita ja hyvää yhteistyötä. Näin kävi meillä suunnitellessamme kiitosjuhlaa Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntien vapaaehtoistoimijoillemme.

Meihin otti yhteyttä uusikaupunkilainen joogaohjaaja Saila Koivisto, joka kertoi opiskelleensa lisäkoulutuksenaan muistijoogaa ja hurahtaneensa sen pauloihin. Puhelinsoittoa ennen olimme myös Muistiluotsissa lukeneet vähän aikaa sitten Muistiliiton lehdessä julkaistun artikkelin muistijoogasta ja kiinnostuneet aiheesta. Kiitosjuhlamme oli suunnitteilla ja suunnitelman jättöpäivä häämötti jo seuraavana päivänä. Halusimme tarjota vapaaehtoisille jotain uutta ja innostavaa ja muistijoogayhteistyö tuli kuin tilauksesta.

Muistikummituokio tutuksi

Yksi tämän vuoden muistijärjestöjen kiinnostavimmista teemoista on ollut muistiystävälliset teot, jotka ovat herättäneet meillä Muistiluotsissakin monia kiinnostavia keskusteluja kierrellessämme niin infopisteillä, turuilla kuin toreillakin. Muistiasia on kaikkien asia ja sitä sanomaa me olemme levittäneet mm. muistikummituokioiden muodossa. Tuokio on hauska ja havainnollistava tapa oppia asioita muistisairauksista ja muistisairaista ihmisistä. Hauska kuvaili myös hyvin sitä tavoitetta ja tunnelmaa, jonka me halusimme kiitosjuhlaan luoda. Niinpä päätimme, että kiitosjuhlassa myös kaikki osallistujat saisivat olla osana tätä hauskaa tuokiota.

Kolmas kerta toden sanoo

Varsinaissuomalaiset ja satakuntalaiset ovat tottuneita risteilijöitä sinisillä ja punaisilla laivoilla. TaxFree -ostokset, huikeat merimaisemat, hyvä ruoka ja juoma sekä monipuolinen ohjelma tekee laivaristeilystä elämyksen. Monet ihmiset pitkän matkan päästäkin lähtevät mukaan turhia empimättä. Kiitosjuhla laineilla kuulosti hyvältä vaihtoehdolta, joka palveli laajaa kahden maakunnan aluetta. Kokemustakin näistä risteilyistä on kertynyt aiemmilta vapaaehtoistoimijoiden kanssa tehdyiltä matkoilta. Aiemmista palautteista viisastuneena päätimme tällä kertaa antaa riittävästi aikaa vapaamuotoiselle vertaistuelliselle keskustelulle. Kolmas kerta toden sanoo! Tässä muutama suora lainaus meriristeilyn palautteista:

”Laivareissut tuo iloa. Jatkossakin hyvä idea sekoittaa pakka, kuten tänään uusien ihmisten kanssa.”

”Innostus joogaan ja muistikummiuteen.”

”Joogamatto kiva!”

”Tietoa, virkistystä, uusia tuttavuuksia.”

”Paljon naurua”

”Kiitos, nämä virkistyspäivät ovat aina ihania ja todella auttavat jaksamaan. Tuntuu, että arvostetaan vapaaehtoisten toimintaa ja se tuntuu ihanalta.”

Suunnitelmasta toteutukseen

Varsinais-Suomen ja Satakunnan Muistiluotsin sekä Muistiliiton yhdessä mahdollistama kiitosjuhla huipentui torstaina 26.9. Tallink Siljan saaristoristeilyyn, jolloin matkaan lähti molemmista maakunnista yhteensä 35 osallistujan joukko muistikavereita, muistikummilähettiläitä, muistiaktiiveja sekä paikallisten muistiyhdistysten vapaaehtoistoimijoita.

Kaiken kaikkiaan kiitosjuhlakutsun sai yli 200 vapaaehtoistoimijaa, joista vain pieni osa mahtui matkalle mukaan. Hienoa oli huomata kuitenkin, että molempien maakuntien kaukaisimmistakin kolkista oli edustusta paikalla. Mukana juhlahumussa olivat Muistiluotsin muistiohjaajat Päivi, Anita ja Heidi.

Vierailevana tähtenämme matkalla oli muistijoogaohjaaja Saila, joka kertoi ohjauksen lisäksi teoriaa muistijoogasta. Tiiviin aamupäivän kruunasi muistikummituokion, muistijoogan ja pienryhmäkeskusteluiden jälkeen Sailan pitämä rentoutus. Hyvä, että laivan vaihtokin sujui viipyilemättä ja pääsimme nauttimaan paluumatkan yhteisestä meribuffeesta. Kiitosjuhlaa juhlimme aamusta iltaan hyvässä seurassa. Kotisatamaan palasi samana iltana väsynyt, mutta onnellinen joukko voimaantuneita ihmisiä.

Kirjoittaja:

Heidi Huuskonen, Varsinais-Suomen ja Satakunnan Muistiluotsi