Kesä on täällä -helli aivojasi!

Kesä on täällä - helli aivojasi!

30.6.2020

Aivot ovat kiehtova, monimutkainen ja muokkautuva järjestelmä, jossa tutkimus on mm. kuvantamisen myötä edistynyt valtavasti. Viime vuosina aivojen terveys on noussut uudella tavalla mielenkiinnon kohteeksi.

Neurokirurgialla voidaan auttaa ihmisiä vakavissa aivosairauksissa tai vammoissa. Silti kartoittamatonta on vielä paljon. Esimerkiksi muistisairauksia, erityisesti Alzheimerin tautia, on tutkittu paljon mutta täsmällistä syntymekanismia tai parantavaa hoitoa ei ole vielä löydetty.

Poikkeusaika on kohdellut aivojamme monin tavoin. Rajoitustoimet ovat olleet rankkoja esimerkiksi muistisairaille ihmisille, joiden tukitoimet ja palvelut ovat olleet tauolla, aivoterveydelle tärkeät sosiaaliset kontaktit minimissä ja liikkuminen rajoitettua. Huoli läheisten terveydestä tai taloudesta on aiheuttanut monille stressiä, mikä kuormittaa aivoja. Elävän musiikin ystävät ovat haikeina kaivanneet konsertteja ja kuorolaulua, kuvataiteesta nauttivat museoissa ja gallerioissa vaeltelua ja visuaalista stimulaatiota.

Toisaalta osa ihmisistä on kokenut uudenlaisen arjen myönteisenä. Kuntosalien sulkeuduttua luonnossa liikkuminen on ollut rentouttavaa. Työn, harrastusten ja arjen pyörre on rauhoittunut ja on ehkä tullut nukuttuakin enemmän.

Poikkeustilanteet usein auttavat näkemään, mikä on tärkeää ja merkityksellistä. Koronakevät teki näkyväksi aivojen hyvinvoinnille tärkeitä asioita sekä rajoitusten että uusien mahdollisuuksien kautta. Aivot tarvitsevat laadukasta ravintoa, sopivaa kuormitusta eli niiden käyttämistä, sosiaalista vuorovaikutusta ja lepoa. Liika ärsyketulva ja stressi taas kuormittavat aivojamme.

Kesä ja loma on otollista aikaa huolehtia aivojen hyvinvoinnista. Valo, lämpö, kiireettömät elämykset, liikkuminen, lepo ja läheisten seura hellivät aivoja.

Hyvää ja nautinnollista kesää!

Kirjoittaja:

Katariina Suomu