Juu toisen kanssa voi vielä laulaaki

26.6.2018

Istumme vieri viereen olohuoneen sohvalle. Otan repustani nipun isotekstisiä laulun sanoja: ikivihreitä, kansanlauluja, virsiä ja maakuntalauluja. Kerron laulukaverilleni, että hän saa tänään toivoa ja minulle sopii ihan kaikki. Ensin hän hämmentyy, mutta alkaa sitten katsella sanoja ja ilahtuu, kun vastaan tulevat laulut ovat ihan tuttuja.

Tutun laulun kohdalla emme aikaile. Laulamme laulun läpi kerran, kahdesti tai neljästi. Välillä mieleen nousee muistoja lapsuudesta, välillä on aivan hiljaista. Välillä naurattaa, välillä itkettää ja välillä toteamme vain: Se oli semmonen laulu se. Tunti kuluu nopeasti. Jalkamme vipattavat lähes aina.

Toivelauluhetkiä muistisairaiden kanssa

Tein kuluneen lukuvuoden aikana musiikkikasvatuksen ja sosiaalityön yhteisgradun osallisuudesta muistisairaiden ikäihmisten laulattamisessa. Vietin toivelauluhetkiä viiden kotona asuvan muistisairaan luona ja kokosin heiltä ja heidän omaisiltaan tietoa haastattelujen, havainnoin ja äänitettyjen lauluhetkien avulla.

Oli ilahduttavaa huomata, kuinka mieleinen ja käyttökelpoinen toiminnallinen menetelmä toivelaulujen laulaminen on. Laulaminen tarjoaa luontevia yhdessäolon ja yhteisen ymmärryksen hetkiä. Laulaminen on toimintaa tässä ja nyt, ja laulaessa voi osallistua silloinkin, kun arjen osallisuus on muuten kaventunut. Osallistuminen voi olla joko sanallisia tai sanatonta, kuten hymy, peukun kohottaminen, hymähdys tai pään kääntäminen. Laulu voi virrata sujuvasti silloinkin, kun puhuminen on jo jäänyt.

Ajatuksia laulamisesta

Tutkielmani parhaat oivallukset tulivat muistisairailta ja heidän läheisiltään. Nostan loppuun kolme lainausta, joihin kiteytyy kauniisti tutkittavien ja omaisten ajatuksia laulamisesta:

1. Laulaminen voi olla lähellä "sitä normaalia olemista".
    • Muistisairas ihminen kaipaa tavallisia ja arvokkaita arjen hetkiä. Kun muisti ei toimi, arki muuttuu ja monien asioiden tekeminen hankaloituu. Laulaminen voi kuitenkin luonnistua edelleen ja olla vanhaa tuttua toimintaa, joka oli ennen sairautta merkittävä osa arkea.
  2. "No yhessä laulaminen sehän se minusta ainakin on."
    • Laulamisessa yhdessä olemisella on tärkeä merkitys. Yhdessä laulaminen tarjoaa läheisyyttä, läsnäoloa ja lämpöä, mitä jokainen meistä tarvitsee.
  3. "Voi ku mie vielä tänkii muistin. Nythä myö ruvetaakii laulamaan."
    • Tutun laulun tunnistaminen ja osaaminen ilahduttaa. Onnistumisen kokemukset rohkaisevat ja tuovat piristystä päivään.

Kirjoittaja:

Hilla Ryösö
filosofian ja yhteiskuntatieteiden maisteri
hillamatleena.ryoso@gmail.com

Hilla Ryösö.jpg
Kuva: Sarianne Villikka
Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.