Itsemääräämistä, ei turhia rajoituksia

27.6.2018

Muistiliiton puheenjohtajana olen seurannut itsemääräämisoikeuslain valmistelutyötä, ja uudessa lakiesityksessä on paljon hyvää. Lakiin tulisi esimerkiksi velvoite tehdä asiakkaalle itsemääräämisoikeutta turvaava suunnitelma. Hoitotahto ja tuettu päätöksenteko parantavat myös ihmisen oman äänen kuuluviin saamista.

Lain tavoite ja tarkoitus ovat hyviä, mutta olemme Muistiliitossa siitä huolimatta huolissamme joidenkin lakipykälien sisällöstä. Siellä on kohtia, jotka voivat mahdollistaa tarpeettomien rajoitustoimenpiteiden käytön muistisairaiden hoidossa. Tiedämme Muistiliitossa, että tälläkin hetkellä näitä menetelmiä käytetään osittain siksi, ettei kaikissa hoitoyhteisöissä ole riittävästi valmiuksia, tietoa ja taitoa kohdata muistisairaita oikealla, ammatillisella tavalla.

Osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta pystyy hoitamaan hankalatkin tilanteet ilman rajoittamistoimenpiteitä – etenkin, jos resurssit ovat kunnossa. Jos auttajalla on jo lähtökohtaisesti asenne, että muistisairauksiin kuuluu aggressiivisuus, johtaa se helposti siihen, että hoitaja omalla osaamattomuudellaan saa muistisairaan hermostumaan.

Muistiliitossa olemme koko itsemääräämisoikeuslain laatimisprosessin ajan tuoneet esille huolta siitä, että lakiesitykseen tulisi saada selkeämmin näkyviin muistisairaiden hoidon ja hoivan erityispiirteet. Meillä on aiheellinen pelko siitä, että rajoitustoimenpiteitä käytetään jatkossakin turhaan, koska laki sallii niiden käytön tietyissä tilanteissa.

Kirjoittaja: