Läheisen sairaus johdatti vapaaehtoiseksi

Työikäisen vaimon sairaus toi Timon mukaan Keski-Suomen Muistiyhdistyksen toimintaan. Viime talvena Timo toimi projektipäällikkönä, kun yhdistykselle remontoitiin Jyväskylässä uudet tilat.

Keski-Suomen Muistiyhdistyksessä toimii aktiivisena vapaaehtoisena Timo. Timon tarinan alku on erittäin tyypillinen: hänen työikäisen vaimonsa sairaus toi hänet yhdistyksen toimintaan mukaan. Yhdistyksen järjestämästä vesijumpparyhmästä tuli Timolle ja hänen vaimolleen tärkeä. Ryhmä toimii vieläkin, vaikkakin Jyväskylän kaupungin ohjaamana.

Vuosien saatossa Timo on ollut mukana yhdistyksen hallituksessa usean vuoden ajan ja toiminut vapaaehtoisena ohjaajana vertaistukiryhmässäkin. Yhdistystoiminnasta on Timolle tullut elämäntapa, joka on imaissut mukaansa ja tuonut hänelle paljon uusia hyviä ystäviä.

Timolla ei ole aiempaa kokemusta vapaaehtoistoiminnasta, jos erilaisia hallituspestejä vaikkapa taloyhtiöissä ei lasketa. Vuosien aikana hän on nähnyt muutoksen muistiyhdistyksen vapaaehtoistoiminnassa: aiemmin mukana oli isompi joukko aktiivisia vapaaehtoisia, nyt määrä on vähentynyt. Erityisesti miesten puuttuminen mietityttää Timoa.

Yhdistyksen tiloja päivittämässä

Timo on ollut uudistamassa Keski-Suomen Muistiyhdistyksen toimitiloja. Mutta mistä se sai alkunsa? Yhdistyksen tilat olivat käyneet pieneksi ja kaipasivat päivitystä. Timo otti tehtäväkseen yhdistyksen kanssa uusien tilojen etsimisen ja siihen liittyvien lukuisten vaiheiden toteuttamisen.

Uusia tiloja etsittiin reilut puoli vuotta, piti käydä katsastamassa monia tiloja. Kun ne löytyivät, Timo oli tärkeässä roolissa projektipäällikkönä uuden kohteen muutostöissä. Hän sanookin käyneensä viime talven remontin aikana 170 kertaa työmaalla ja arvioi käyttäneensä aikaansa noin 350 tuntia työmaalla sekä kymmeniä tunteja kotona, esimerkiksi urakoitsijoita etsiessä. Myös taloyhtiön kanssa piti hoitaa asiat kuntoon.

Yhdistyksen kehityspäällikkö Ulla oli myös aktiivisesti mukana suunnittelussa. Paljon aikaa vei myös yhdistyksen vanhojen tilojen myynti. Se kesti 3–4 kuukautta, mutta itse hoidettu myyntityö ja tilojen esittely säästivät yhdistykseltä ainakin 8 000 euroa. Yhdistyksen mukaan Timon vapaaehtoispanoksen säästi yhdistykseltä noin 20 000–30 000 euroa! Yhdistyksen väki toteaakin, ettei tiedä, kuinka projektista olisi selvitty ilman Timon apua.

Timon toiminta osoittaa muistijärjestöjen vapaaehtoistoiminnan monimuotoiset mahdollisuudet. Kaikille löytyy kaikkea mielekästä tekemistä.

Kirjoittaja: