Julkaistu 26.2.2018

Muistineuvontaa englanniksi, viroksi ja venäjäksi alkaen 6.3.

• Mure mälu vöi mäluhaiguste pärast?
    Helista teisipäeviti 046 5505 429 (klo 12–13)
  • Появились проблемы, связанные с ухудшением памяти?
    Звони по вторникам!  046 5505 429 (с 13 до 14 часов)
  • Worried about your memory? Worried someone has memory disease?
    Call Tuesdays 046 5505 429 (2–3p.m.)

Salon Muistiyhdistyksen Memoni-projekti tarjoaa monikielistä matalan kynnyksen puhelinneuvontaa alk. 6.3.2018. Soittaja voi kysyä esimerkiksi aivoterveyden edistämisestä, muistiongelmista ja -sairauksista, hoito- ja palvelutukijärjestelmästä, muistisairaan kohtaamisesta ja muistisairauden tunnistamisesta.

Puhelimitse palvellaan aluksi kolmella kielellä: englanti, viro, venäjä. Kieliä lisätään tarpeen mukaan, joten Memoni-projektille voi antaa palautetta sekä ehdotuksia muista tarpeellisista kielistä.

Neuvontapuhelin palvelee 6.3.–31.5. ja syksyllä jälleen alk. 4.9. aina joulukuun loppuun asti. Puhelin ei palvelee arkipyhinä ja juhlapäivinä.

Memoni-projekti

Monikulttuurinen muisti -projekti (2016–2019), työnimeltä Memoni-projekti, on Salon Muistiyhdistyksen hanke, jonka tavoitteena on eri etnistaustaisten henkilöiden aivo- ja muistiterveyden edistäminen. Projektin lisää tietoa muistisairauksista, muisti- ja aivoterveyden ylläpitämisestä ja edistämisestä. Muistisairaudet ovat maailmalaajuinen ilmiö. Muistisairaiden ihmisten määrä tulee kasvamaan, ja siksi tarvitaan lisää ennaltaehkäiseviä välineitä maahan tulleiden aivo- ja muistiterveyden edistämiseksi. Projektin tuotoksina syntyy eri kulttuureihin soveltuvia välineitä muisti- ja aivoterveyden edistämiseen ja riskien tunnistamiseen.

Projektissa tuotetaan 10 aivoterveyden edistämiseen liittyvää flyeria ja 4 sairauskohtaista flyeria (mm. Alzheimerin tauti, Lewyn kappale -tauti). Flyerit käännetään kuudelle kielelle: arabia, kiina, somali, venäjä, viro, kurdi-soraani. Lisäksi projektissa tuotetaan videoita, joissa jaetaan tietoa muun muassa muistihäiriöistä, hoidosta ja muistisairaan kohtaamisesta sekä oikeuksista. Materiaali löytyy osoitteesta www.muistisalo.fi/projektit.

Lisätietoja:

projektivastaava  Anne-Ly Palosaari / Salon Muistiyhdistys ry