Julkaistu 12.9.2019

Ensi viikolla vietetään Muistiviikkoa

Muistiliitto haastaa kaikki tekemään viikon aikana muistiystävällisiä tekoja ja tulemaan mukaan muistikummeiksi.

Muistikummiksi voi lähteä osallistumalla tunnin mittaiseen tuokioon omalla paikkakunnalla tai verkossa pidettävässä webinaarissa. Muistiviikolla julkaistaan myös verkkoversio tuokiosta. Sen voi suorittaa esimerkiksi tietokoneen tai puhelimen kautta milloin tahansa, missä tahansa. Lisäksi jokaisena arkipäivänä Muistiviikolla on mahdollisuus osallistua webinaariin.

Muistikummituokiossa tuleva muistikummi oppii ja oivaltaa muistisairauksista viisi tärkeää asiaa. Tämän jälkeen muistikummi voi helposti tehdä muistiystävällisiä tekoja arjessaan. Muistikummituokiot ovat maksuttomia ja niiden tiedot löytyvät sivustolta www.muistikummit.fi.

Lisäksi kannustamme viikon aikana kaikkia tekemään pieniä ja suuria muistiystävällisiä tekoja arjessaan. Näitä voivat olla esimerkiksi vapaahetken tarjoaminen omaishoitajalle, käynti yhteisökodissa ulkoiluseurana tai muistiystävällisen kielen käyttäminen. Vinkkejä teoista julkaistaan Muistiliiton Facebookissa ja Instagramissa viikon aikana.

Muistiviikko ajoittuu aina Maailman Alzheimer-päivän yhteyteen. Tänä vuonna päivää vietetään 21.9. Myös paikalliset muistiyhdistykset järjestävät viikon aikana paljon tapahtumia eri puolilla Suomea. Tiedot niistä löytyvät tapahtumakalenterista.