/se/muistiliitto/vard-och-rehabilitering/medicinering/beverkningar/

Biverkningar

Alla mediciner ger någon form av biverkningar, men de mildras ofta med tiden, och de uppträder i mindre utsträckning då dosen höjs långsamt. De vanligaste biverkningarna är olika magbesvär: illamående, sura uppstötningar och diarré’. Man kan minska dessa genom att alltid ta medicinen efter måltid.

Ofta är den uppiggande effekt som dessa mediciner ger till fördel, men ibland aktiverar de för mycket och ger tilltagande oro, och man bör då överväga en minskad dosering. Sängvätning är en möjlig, sällsynt biverkning som dessa mediciner kan ge. Ifall ett preparat inte är lämpligt eller inte ger effekt, finns det skäl att åtminstone pröva ett annat läkemedel ur denna grupp.

Dessa kolinergiska läkemedel har ursprungligen utvecklats för behandling av Alzheimers sjukdom, men de är till tydlig hjälp även vid Lewykropp-sjukdom. Effekten av dem är god även vid fall av blandad minnessjukdom, där utöver Alzheimers sjukdom uppträder förändringar som ger störningar i hjärnans blodcirkulation, och det finns även bevis för att de har effekt vid minnessjukdom som är av ren blodkärlsrelaterat (vaskulär) karaktär.

Sidan uppdaterad 16.8.2013

ALZHEIMER CENTRALFÖRBUNDET
Pasilanraitio 9 B
00240 Helsinki, Finland

Telefon 09 6226 200 (mån-tor 10-14)
E-post toimisto(at)muistiliitto.fi

Alzheimer Centralförbundet rf är en patient- och anhörigorganisation som grundades 1988. Alzheimer Centralförbundet skall enligt stadgarna fungera som en folkhälso-, patient- och intressebevakningsorganisation för personer med minnessjukdom och deras anhöriga. Förbundets mål är att främja de allmänna förutsättningarna för livskvalitet och välmående i denna målgrupp.