/se/muistiliitto/vard-och-rehabilitering/dagrehabilitering/

Dagrehabilitering

Med dagrehabilitering avses rehabilitering som är individuellt planerad för den sjuke och vilken stöder målinriktad hemvård. Dagrehabilitering kan arrangeras vid dagcenter eller som individuella hemrehabiliteringsperioder.

Praktisk erfarenhet har visat att rehabiliterande dagverksamhet borde ordnas minst två gånger per vecka för att för att den skall främja rehabilitering. Dagrehabiliteringen kombineras med stimulerande kollektiva aktiviteter som bevarar sociala färdigheter, men detta skall inte vara det enda målet för dagrehabiliteringen. Utmaningen är att kunna inkludera elementet av målinriktad rehabilitering i den nuvarande dagverksamheten som arrangeras av bashälsovården, privata tjänsteleverantörer samt minnes- och demensföreningar.

Sidan uppdaterad 16.8.2013

ALZHEIMER CENTRALFÖRBUNDET
Pasilanraitio 9 B
00240 Helsinki, Finland

Telefon 09 6226 200 (mån-tor 10-14)
E-post toimisto(at)muistiliitto.fi

Alzheimer Centralförbundet rf är en patient- och anhörigorganisation som grundades 1988. Alzheimer Centralförbundet skall enligt stadgarna fungera som en folkhälso-, patient- och intressebevakningsorganisation för personer med minnessjukdom och deras anhöriga. Förbundets mål är att främja de allmänna förutsättningarna för livskvalitet och välmående i denna målgrupp.