/se/muistiliitto/minnessjukdomar/lewy-body-sjukdomen/

Lewy body -sjukdomen

Lewy body -sjukdomen inträder vanligen vid en ålder på 50 - 80 år och har fått sitt namn av de ansamlingar av s.k. Lewy bodys som hittas i områden i hjärnbarken i hjärnan.

Lewy body -sjukdomen orsakar växlingar i intellektuella funktioner, uppmärksamhetsgrad samt i vakenhet. I början av sjukdomen behöver det inte nödvändigtvis uppträda betydliga minnesstörningar, men allt efter att sjukdomen framskrider försvagas även minnet. Rymdgestaltning blir svårare och den som har sjukdomen kan uppleva tillfälliga störningar i medvetandet. Parkinson-symtom, som muskelstelhet och svårigheter att gå, uppträder hos ungefär 40-90% av de som insjuknat. Tydliga och detaljerade hallucinationer och vanföreställningar är vanliga. De som insjuknat är också speciellt känsliga för neuroleptika.

Sidan uppdaterad 1.11.2015

ALZHEIMER CENTRALFÖRBUNDET
Pasilanraitio 9 B
00240 Helsinki, Finland

Telefon 09 6226 200 (mån-tor 10-14)
E-post toimisto(at)muistiliitto.fi

Alzheimer Centralförbundet rf är en patient- och anhörigorganisation som grundades 1988. Alzheimer Centralförbundet skall enligt stadgarna fungera som en folkhälso-, patient- och intressebevakningsorganisation för personer med minnessjukdom och deras anhöriga. Förbundets mål är att främja de allmänna förutsättningarna för livskvalitet och välmående i denna målgrupp.