/se/muistiliitto/minnessjukdomar/blodkarlsrelaterad-minnessjukdom/

Blodkärlsrelaterad minnessjukdom

Blodkärlsrelaterad (vaskulär) minnessjukdom har samband med skador på blodkärl i hjärnan och olika störningar i blodcirkulationen i hjärnan. Risken för blodkärlsrelaterad minnessjukdom ökas av högt blodtryck, kranskärlssjukdom, hjärtinfarkt, tobaksrökning, diabetes samt störningar i hjärnans blodcirkulation som har samband med stroke. Blodcirkulationsrelaterad minnessjukdom är den näst mest allmänna framskridande minnessjukdomen (ca 20 % av de insjuknade).

Till tidiga symtom på blodkärlsrelaterad minnesjukdom hör ofta lindrig minnesstörning, talstörningar, klumpighet, svårigheter att gå (snubblande gång) och gestaltningssvårigheter. Den insjuknade är också känslosam och sinnestämningarna växlar snabbt från gråt till skratt. Symtomen kan inträda t.o.m. snabbt och växlar dagligen eller månatligen. Symtomen beror också på var i hjärnan som skador har uppstått.

Minnet bevaras bättre vid blodkärlsrelaterad minnessjukdom än vid Alzheimers sjukdom och den som insjuknar kan även bli bättre efter att funktionsförmågan först gått ned. Det är viktigt att behandla förhöjt blodtryck, kolesterol och blodsocker samt hjärt- och blodkärlssjukdomar.

Sidan uppdaterad 16.12.2013

ALZHEIMER CENTRALFÖRBUNDET
Pasilanraitio 9 B
00240 Helsinki, Finland

Telefon 09 6226 200 (mån-tor 10-14)
E-post toimisto(at)muistiliitto.fi

Alzheimer Centralförbundet rf är en patient- och anhörigorganisation som grundades 1988. Alzheimer Centralförbundet skall enligt stadgarna fungera som en folkhälso-, patient- och intressebevakningsorganisation för personer med minnessjukdom och deras anhöriga. Förbundets mål är att främja de allmänna förutsättningarna för livskvalitet och välmående i denna målgrupp.