/se/muistiliitto/hjarnhalsa/skott-om-din-minne/

Tank på din hjärna - Skött om ditt minne

Med sunda levnadsvanor kan man effektivt minska risken för minnessjukdom och skjuta fram uppträdande av minnessjukdom in i framtiden. Exempelvis övervikt, högt kolesterol och förhöjt blodtryck är betydande riskfaktorer för demens senare i livet och för att drabbas av Alzheimers sjukdom. Varje enskild riskfaktor fördubblar risken, och alla tre tillsammans sexdubblar risken jämfört med en person som inte har någon riskfaktor.

Riskmätare för minnessjukdom

Utöver livsstilsfaktorerna känner man flera andra faktorer som innebär risk för minnessjukdom, varav den största är hög ålder. Även ärftliga faktorer påverkar utveckling av minnessjukdom och åldern då den inträder. Istället för att grubbla på risker lönar det sig dock att satsa på en livsstil som är bra för hjärnhälsan och som kan skydda speciellt dem som av genetiska orsaker löper större risk för att insjukna. Det lönar sig för alla att sköta om sig själv och sitt huvudsakliga kapital på ett bra sätt.

Sidan uppdaterad 15.7.2015

ALZHEIMER CENTRALFÖRBUNDET
Pasilanraitio 9 B
00240 Helsinki, Finland

Telefon 09 6226 200 (mån-tor 10-14)
E-post toimisto(at)muistiliitto.fi

Alzheimer Centralförbundet rf är en patient- och anhörigorganisation som grundades 1988. Alzheimer Centralförbundet skall enligt stadgarna fungera som en folkhälso-, patient- och intressebevakningsorganisation för personer med minnessjukdom och deras anhöriga. Förbundets mål är att främja de allmänna förutsättningarna för livskvalitet och välmående i denna målgrupp.