/se/muistiliitto/hjarnhalsa/halsa-och-skydd-hjarnan/

Hälsa och skydd för hjärnan

Upp, och ut och rör på dig

Motion ger hälsa och är samtidigt en källa till välbehag då den förbättrar hjärt- och blodkärlsystemets funktion och aktiverar hjärnan. All motion är bra för hälsan, men för att uppnå verkliga hälsoeffekter lönar det sig enligt motionsrekommendationerna att röra sig raskt minst en halv timme om dagen, fem dagar i veckan. Det viktigaste är att man överhuvudtaget rör på sig. T.ex. bärplockning och trädgårdsarbete är exempel på aktiviteter som kan hålla kroppen i rörelse och aktivera sinnet.

Regelbunden motion som höjer pulsen har konstaterats minska risken för minnessjukdom. Speciellt livsstilen och motionsvanorna under medelåldern har stor betydelse. Medelålders personer som motionerar har mindre ålderrelaterad minnessvikt än sådana som inte rör på sig regelbundet.

Motion förebygger minnessjukdom bl.a. genom att motverka typ- 2 diabetes, depression, hjärt- och blodkärlssjukdomar och övervikt. Alla dessa är enskilda riskfaktorer för minnessjukdom. Motion är också bra mot högt blodtryck, som, om det blir alltför högt, gör att hjärnan förtvinar och orsakar blodkärlsrelaterade skador. Högt blodtryck ökar också anrikningen av amyloidin, d.v.s. ett protein som har kopplingar till Alzheimers sjukdom, i hjärnan.

På med hjälmen

Slag mot huvudet orsakat av t.ex. fall, kan ge minnesproblem som t.ex. minnesnedsättning eller minnesluckor. Även koncentration, funktionsstyrning, gestaltning och språkliga färdigheter kan försämras. Hjärnskador har även konstaterats utgöra en riskfaktor för minnessjukdom.

Hjärnan är vår viktigaste egendom som vi noga borde skydda. Därför borde man – även som vuxen- använda hjälm då man åker motorcykel, deltar i sporter och på arbetsplatsen. Även en liten olycka kan ha vittomfattande följder senare i livet.

Hälsosam kost för hjärnan

Med regelbunden och mångsidig kost garanterar man att hjärnan får allt den behöver. En kost där det ingår bl.a. grönsaker, frukter, växtoljor och fisk innehåller näringsämnen och vitaminer som skyddar hjärtat och blodkärlen i hjärnan, och också bidrar till att hjärnan mår bra.

Högt kolesterol och blodtryck samt störningar i sockermetabolismen (som t.ex. diabetes) i medelåldern ökar risken för att insjukna i minnessjukdom vid högre ålder. Dessa faktorer påverkar uttryckligen hjärnhälsan via hjärt- och blodkärlsystemet. T.ex. kan högt blodtryck, om det är ihållande, skada djupliggande blodkärl i hjärnan och orsaka små blödningar vilka skadar hjärnceller.

Sidan uppdaterad 15.7.2015

ALZHEIMER CENTRALFÖRBUNDET
Pasilanraitio 9 B
00240 Helsinki, Finland

Telefon 09 6226 200 (mån-tor 10-14)
E-post toimisto(at)muistiliitto.fi

Alzheimer Centralförbundet rf är en patient- och anhörigorganisation som grundades 1988. Alzheimer Centralförbundet skall enligt stadgarna fungera som en folkhälso-, patient- och intressebevakningsorganisation för personer med minnessjukdom och deras anhöriga. Förbundets mål är att främja de allmänna förutsättningarna för livskvalitet och välmående i denna målgrupp.