/se/muistiliitto/hjarnhalsa/bra-humor-battre-minne/

Bra humör, bättre minne

Upprätthåll dina vänskapsrelationer

Socialt umgänge som aktiverar hjärnan främjar hjärnhälsa bl.a. genom att bidra till att kunna hantera stress och förhindra nedstämdhet. Hobbyn som inkluderar socialt umgänge, kultur och motion är mentalt upplyftande och fräschar upp hjärnan och minnet. Skicka en e-kort och kapa en kamrat till konstens värld!

Stress försämrar minnet

När humöret är positivt fungerar även hjärnan bättre. Stress och depression kan ge upphov till t.o.m. mycket svåra minnesproblem, vilka dock försvinner när situationen lättar.

Positiv stress är nyttig, men om systemet överbelastas försvagas arbetsminnets funktion, och det blir svårare att sätta saker på minnet, bemästra större helheter och varar kreativ. Blir stressen långvarig kan den leda till (arbets-)utmattning och depression, vilka också är riskfaktorer när det gäller minnessjukdom.

...och även depression belastar hjärnan

Depression försvårar också inlärning av nytt, att sätta saker på minnet och att återta i minnet, samt försämrar koncentrationsförmågan och speciellt arbetsminnet. En deprimerad människa är inte intresserad av den omgivande världen, och det är då lätt hänt att socialt umgänge, motion och utmanande uppgifter som effektivt aktiverar hjärnan faller bort. En långvarig depression är också en riskfaktor när det gäller minnessjukdom, och det lönar sig därför alltid att behandla den.

Sidan uppdaterad 15.7.2015

ALZHEIMER CENTRALFÖRBUNDET
Pasilanraitio 9 B
00240 Helsinki, Finland

Telefon 09 6226 200 (mån-tor 10-14)
E-post toimisto(at)muistiliitto.fi

Alzheimer Centralförbundet rf är en patient- och anhörigorganisation som grundades 1988. Alzheimer Centralförbundet skall enligt stadgarna fungera som en folkhälso-, patient- och intressebevakningsorganisation för personer med minnessjukdom och deras anhöriga. Förbundets mål är att främja de allmänna förutsättningarna för livskvalitet och välmående i denna målgrupp.