/se/hem/minnesveckan-och-hjarnveckan/

Minnesveckan och Hjärnveckan

Minnesveckan och Hjärnveckan är årets viktigaste verksamhetsveckor för Alzheimer Centralförbundets organisationsfält. Avsikten med bägge är att sprida information om minnet, hjärnhälsan och om minnessjukdomar bland hela befolkningen, och till yrkesmänniskor i branschen.

Minnesveckan

Minnesveckan firas varje år i samband med Internationella Alzheimer-dagen (21.9.) vecka 38/39. Den Internationella Alzheimer-dagen har firats ute i världen ända sedan år 1994, under Alzheimer Centralförbundets takorganisation Alzheimer's Disease Internationals (ADI) ledning.

Under minnesveckan påminner man om minnesjukas och deras närståendes rätt till ett bra liv där man respekterar människovärdet och livskvaliteten upprätthålls.

Hjärnveckan

Under Hjärnveckan, veckan 11, driver man kampanj för hela befolkningens hjärnhälsa: hur man kan ta hand om sitt unika kapital och samtidigt försöka förhindra minnessjukdom. Ett viktigt budskap är att redan små val har betydelse och att var och en har nycklarna till sin egen minneshälsa.

Även Hjärnveckan har internationella rötter: The Dana Foundation pekar på vikten av hjärnforskning och presenterar framstegen inom forskningsområdet. I Finland firas Hjärnveckan även av Neurologiska handikapporganisationer, dit även Alzheimer Centralförbundet hör.

Sidan uppdaterad 18.9.2015

ALZHEIMER CENTRALFÖRBUNDET
Pasilanraitio 9 B
00240 Helsinki, Finland

Telefon 09 6226 200 (mån-tor 10-14)
E-post toimisto(at)muistiliitto.fi

Alzheimer Centralförbundet rf är en patient- och anhörigorganisation som grundades 1988. Alzheimer Centralförbundet skall enligt stadgarna fungera som en folkhälso-, patient- och intressebevakningsorganisation för personer med minnessjukdom och deras anhöriga. Förbundets mål är att främja de allmänna förutsättningarna för livskvalitet och välmående i denna målgrupp.