/fi/tuki-ja-palvelut/muistiyhdistys-lahellasi/muistiyhdistykset/kouvolan-seudun-muistiyhdistys-ry/kymenlaakson-muistiluotsi/
Kouvolan seudun Muisti ry
Hallituskatu 7 B
45100 KOUVOLA
toimisto(at)kouvolanseudunmuisti.fi

Liity jäseneksi!

Jäsenetuina jäsenkirje 4x/v, Muisti-lehti 4x/v (arvo 35€) sekä virkistystoimintaa, retkiä ja seminaareja jäsenhintaan.

Jäsenmaksut v. 2015: yksilöjäseniltä 20€/v ja kannattajajäsenilta 55€/v tai haluamasi summa.

Jäseneksi voi liittyä verkossa, sähköpostitse tai soittamalla (p. 040 523 9697).

Kouvolan seudun Muisti ry

Muistisairauksien asiantuntija- ja tukikeskus Kymenlaakson Muistiluotsi

Kymenlaakson Muistiluotsin toimintaa tukee sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla. Toimintaa on koko Kymenlaaksossa, Kouvolan, Iitin, Haminan, Kotkan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden alueella. Kymenlaakson Muistiluotsin toiminta on suunnattu muistisairaille ihmisille ja heidän läheisilleen sekä kaikille muististaan ja muistin huoltamisesta kiinnostuneille! Koulutamme myös vapaaehtoisia ja meidän kauttamme alueen ammattilaisten on mahdollisuus verkostoitua ja jakaa osaamistaan.

Kymenlaakson Muistiluotsi on osa Muistiliiton koordinoimaa valtakunnallista Muistiluotsi –verkostoa. Verkostoon kuuluu 18 maakunnallista Muistiluotsia.  Kymenlaakson Muistiluotsissa on hallinnoivana yhdistyksenä Kouvolan seudun Muisti ry ja yhdistyskumppanina Kotkan Seudun muistiyhdistys ry. Muistiluotsi toimii alueellaan yhteistyössä kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

Kymenlaakson Muistiluotsi  tukee muistisairaan sekä omaisten ja läheisten arjessa selviytymistä. Tätä tukea tarjotaan antamalla ohjausta ja neuvontaa, jakamalla tietoa sekä järjestämällä vertaistukiryhmiä. Toiminnan keskeiset osa-alueet ovat ohjaus, neuvonta, tuki, tiedonlevitys ja vertaisryhmätoiminnan järjestäminen.

Ohjausta, neuvontaa ja tukea:

Muistiluotsista saa maksutonta ohjausta ja neuvontaa aivoterveys- ja muistiasioissa sekä tietoa kuntoutuksesta ja sosiaali- ja oikeusturvasta. Yhteyttä voi ottaa puhelimitse, sähköpostitse tai henkilökohtaisesti. Muistiluotsit järjestävät tilaisuuksia vaihtaa ajatuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa sekä tuoda esille muistisairaiden tarpeita.

Ryhmätoimintaa:

Järjestämme erilaisia ryhmiä muistisairautta sairastaville, heidän läheisilleen ja heille, jotka haluavat tukea aivoterveyttään. Tietoa ryhmistä löydät klikkaamalla tämän sivun yläosan vasemmasta reunasta oman paikkakuntasi kohdalta. Voit myös halutessasi osallistua jonkun toisen paikkakunnan ryhmään.

Tietoa:

Muistikahvilat ja -klubit ovat avoimia kaikille. Tule kuuntelemaan luentoa ajankohtaisista muisti- ja aivoterveysasioista. Voit tulla silloin, kun sinulle sopii ja aihe kiinnostaa. Ajankohdat löydät tämän sivun yläosan vasemmasta reunasta oman paikkakuntasi kohdalta.

Muistiluotsityöntekijä tavattavissa Kotka: Korttelikodit Muorikka ja Naapuri sekä Terveyskioskeilla Kotkansaarella ja Karhulassa. Hamina: Kohtaamispaikat Iitan Pirtti, Puistokammari ja Summakammari sekä Terveyskioski. Kouvola: Jokitupa, Oravanpesä ja Viitatupa.

Aivoterveysluennot Kouvolan kansalaisopistolla aivoterveyttä käsitteleviä asiantuntijaluentoja. Aivoterveysluennot ovat avoimia kaikille aivoterveydestä kiinnostuneille. Live lähetystä Kouvolan kansalaisopiston luennosta on mahdollista tulla seuraamaan myös Haminan pääkirjaston Kaspersaliin, Iitin kunnankirjaston monitoimitilaan, Kotkan pääkirjaston auditorioon, Pyhtään kirjaston monitoimitilaan ja Virolahden kirjastolle tai seurata internetin välityksellä osoitteessa http://kouvola.adobeconnect.com/kansalaisopisto. Ajankohdat ja aiheet löydät tämän sivun yläosan vasemmasta reunasta Kouvolan kohdalta.

Tervetuloa mukaan toimintaamme! Lisätietoja toiminnasta voit kysellä suoraan työntekijöiltä, yhteystiedot löydät alta.

Muistiluotsitoiminnassa työskentelevät:

toiminnasta vastaava, geronomi (AMK) Tarja Levonen (p. 040 523 9697), muistiluotsityöntekijä, geronomi (AMK) Sanna Hellsten (p. 045 270 4003), muistiluotsityöntekijä, sairaanhoitaja (AMK), muistiasiantuntija diploma Paula Tommola (p. 045 858 2333) ja sairaanhoitaja, geronomi (AMK) Tiina Orava (p. 050 518 7630).