/fi/muistisairaudet/muistihairiot-ja-sairaudet/muistisairaudet/otsa-ohimolohkorappeumasta-johtuva-muistisairaus/frontotemporaalinen-dementia/

Frontotemporaalinen dementia

Frontotemporaalisen dementian tyypillisimpiä oireita on persoonallisuuden ja käyttäytymisen muutos, joka voi ilmetä mm.:

Toiminta on usein ärsykesidonnaista eli toimitaan impulsiivisesti eteen tulevien ärsykkeiden mukaan riippumatta siitä, onko se mielekästä. Tämä kaikki heikentää sosiaalista toimintakykyä.

Muisti, havaintokyky ja motoriset taidot on usein kohtalaisesti säilyneet, mutta puheen tuottaminen on normaalia työläämpää ja sanoja voi olla vaikea löytää tai niiden merkitys voi olla hämärtynyt. Ns. sairaudentunto on usein heikko, eli sairastunut itse ei kykene arvioimaan sairauden aiheuttamia toimintakyvyn muutoksia.

Sivu päivitetty 9.7.2015