/fi/muistisairaudet/muistihairiot-ja-sairaudet/muistihairioiden-tutkimus/kuvantaminen/

Kuvantaminen

Tietokonekuvaus

Pään ja aivojen kuvantaminen kuuluu muistisairauksien perusselvityksiin. Jo pään tietokonekuvauksella (TT) voidaan sulkea pois tiettyjä harvinaisia (ja osin hoidettavia) tiloja, kuten normaalipainehydrokefalus tai otsalohkon alueen hyvänlaatuinen meningeooma-kasvain. Merkittävät aivoverenkiertohäiriöt näkyvät myös TT-kuvauksessa. Aivokuoren aivokudoskato eli atrofia todetaan kuvauksissa yleensä vasta selvästi pidemmälle edenneessä dementiaoireyhtymässä. Sen sijaan hippokampusten atrofia on toisinaan todettavissa jo TT-kuvauksessa.

Magneettikuvaus

Pään magneettikuvaus on TT-kuvausta huomattavasti tarkempi aivojen kuvaus. Siinä on mahdollista erottaa vähäisetkin aivoverenkiertohäiriöiden aiheuttamat muutokset, ja Alzheimerin taudille tyypillinen aivojen sisemmän ohimolohkon ja hippokampuksen kutistuma näkyy magneettikuvauksessa TT-kuvausta tarkemmin ja usein jo taudin varhaisvaiheessa. Magneettikuvaus on TT:tä suositeltavampi tutkimus erityisesti taudin varhaisessa vaiheessa, ja tilanteissa, joissa pyritään erottamaan Alzheimerin tauti masennuksesta tai muista psykiatrisista häiriöistä.

Kirjoittaja: Kati Juva, neurologian erikoislääkäri, dosentti

Sivu päivitetty 21.1.2016