/fi/muistisairaudet/koko-perheen-sairaus/parisuhde-ja-perhe/seksuaalisuus/

Muistisairaus, parisuhde ja seksuaalisuus

Muistisairaus muuttaa parisuhdetta väistämättä, mutta ei aina huonompaan suuntaan. Uudenlainen tarvitsevuus ja yhteen hiileen kriisin myötä puhaltaminen voi tuoda puolisoja myös lähemmäs toisiaan.

Toisaalta sairauden aiheuttamat toiminta- ja kommunikaatiokyvyn muutokset sekä sosiaalisen verkoston mahdollinen kapeutuminen voivat aiheuttaa sen, että parisuhteeseen tulee riippuvuutta, joka voi kuormittaa sen molempia osapuolia. Monenlaiset tunteet ovat normaaleja ja sallittuja.

Muistisairaus ei vie seksuaalisuutta - ei sairastuneelta eikä läheiseltä - mutta usein muuttaa sitä. Läheisyyden tarve ja kosketuksen kaipuu ei yleensä katoa, vaan saattaa muuttua aiempaakin merkityksellisemmäksi muistisairauden edetessä. Lisävinkkejä sairastuneen kohtaamiseen sekä vaikeiden tilanteiden ratkaisemiseksi verkkosivuillamme.

Seksuaalisuuden ilmaiseminen voi sairauden myötä muuttua. Sairastuneen puheeseen voi tulla suoruutta, joka tuntuu läheisestä loukkaavalta. Toisaalta sairastunut voi myös tuntua etäiseltä, mikä voi johtua kommunikaatiokyvyn heikkenemisestä, ei niinkään suhteen väljähtämisestä.

Tärkeä osa seksuaalisuuden ilmentymistä on sukupuoliroolit ja niiden esiintuominen esimerkiksi ulkonäöstä huolehtimalla. Äidin tai perheenpään roolit on usein identiteetin kannalta tärkeää säilyttää silloinkin, kun toimintakyky on heikentynyt.

Joskus tarvitaan ulkopuolista tukea siihen, miten molempia osapuolia tyydyttävää parisuhdetta voidaan jatkaa elämänmuutoksen jälkeen. Keskusteluapua voi hakea esimerkiksi lähimmästä muistiyhdistyksestä, tutulta muistihoitajalta tai -koordinaattorilta tai terapeutilta.

Sivu päivitetty 23.9.2016