/fi/muistisairaudet/koko-perheen-sairaus/parisuhde-ja-perhe/

Omaishoitajuus, parisuhde ja perhe

Muistisairauden edetessä parisuhde muuttuu. Sairastunutta saattaa ahdistaa syyllisyys joutumisesta taakaksi toiselle tai jopa pelko hylkäämisestä. Hoitava puoliso taas saattaa kokea voimakasta surua ja menetystä, kun oma puoliso sairauden edetessä muuttuu ja loittonee henkisesti.

Ahdistavista asioista kannattaa keskustella avoimesti ja kysyä mieltä painavista asioista esimerkiksi omalta lääkäriltä. Myös tutustuminen toisiin vastaavassa tilanteessa oleviin pariskuntiin helpottaa. Muistiyhdistykset sekä Omaishoitajat ja Läheiset -Liitto paikallisyhdistyksineen ympäri maata järjestävät ryhmiä, joissa on mahdollista saada tukea vaihtaa kokemuksia vertaisten kanssa.

Tukea ja apua arkeen

• Muistiliiton Vertaislinja-tukipuhelin palvelee muistisairaan ihmisen läheisiä maksutta vuoden jokaisena päivänä klo 17-21 numerossa 0800 9 6000. Vastaajina toimivat kokeneet ja koulutetut omaishoitajat.
Sivu päivitetty 4.9.2015