/fi/muistisairaudet/koko-perheen-sairaus/omaishoitajuus/

Omaishoitajuus

Omaishoitaja on henkilö, joka pitää huolta sairaasta, vammaisesta tai ikääntyvästä läheisestään joko täyspäiväisesti tai esimerkiksi työnsä ohella. Omaishoitajan statusta sekä tukia ja palveluita on aina haettava, sillä ne eivät ole automaattisia. Lisätietoja oman kunnan sosiaalitoimesta.

Oletko omaishoitaja?

Muistisairauden etenemisen myötä sairastunut tarvitsee yhä enemmän tukea. Kotona asuminen on usein sekä sairastuneen että läheisten toive, mutta sen mahdollistamiseen tarvitaan niin omaishoitoon sitoutunutta läheistä kuin myös ammattiapua ja -tukea sekä kotona asumista tukevia palveluita.

Omaishoitajuus on usein vaativaa, sitovaa sekä varsinkin sairauden edetessä raskasta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Omaishoitajan onkin erittäin tärkeää huolehtia omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan, sillä uupunut omaishoitaja ei ole kenenkään etu. On hyvä pitää kiinni omista ystävistään ja harrastuksistaan, ja jakaa hoitovastuuta muiden kanssa.

Tärkeitä omia hetkiään omaishoitaja saa, jos muistisairas ihminen käy päiväpaikassa tai viettää silloin tällöin aikaa sukulaisen tai tuttavan seurassa. Oman kunnan sosiaalitoimesta voi tiedustella lyhytaikaishoitoa joko tarvittaessa tai säännöllisesti toistuvasti. Myös vertaistuki eri muodossaan on monelle omaishoitajalle merkityksellistä.

Jo etukäteen kannattaa pohtia omia rajojaan ja keskustella kotitilanteesta muiden läheisten kanssa. Kun omat voimat tuntuvat ehtyvän, on hyvä hankkia apua ja tukea mahdollisimman pian.

Omaishoitajuus voi olla oma valinta tai tuntua elämäntilanteen sanelemalta pakolta. Kummassakaan tapauksessa ei tarvitse jäädä yksin, sillä sekä vertais- että ammattilaisapua on saatavilla:

Sivu päivitetty 5.4.2017