/fi/muistisairaudet/hoito-ja-kuntoutus/paivakuntoutus/

Päiväkuntoutus

Päiväkuntoutuksella tarkoitetaan sairastuneelle yksilöllisesti suunniteltua ja tavoitteellista kotihoitoa tukevaa kuntoutusta. Päiväkuntoutusta voidaan järjestää päivätoimintapaikoissa tai yksilöllisinä kotikuntoutusjaksoina perusterveydenhuollon, yksityisten palveluntuottajien, seurakuntien sekä muistiyhdistysten toimesta.

Käytännön kokemus on osoittanut, että kuntouttavaa päivätoimintaa tulisi olla vähintään kaksi kertaa viikossa, jotta sillä voidaan edistää kuntoutumista. Päiväkuntoutus sisältää mm. sosiaalisia taitoja säilyttävää mielekästä yhdessä tekemistä. Sen tulisi aina olla tavoitteellista ja tukea sairastuneen kuntoutumista - ei toimia pelkästään säilövänä "parkkina" muistisairaille ihmisille.

Päivätoimintaa järjestetään iäkkäille sekä kohdennettuna muistisairaille ihmisille. Päivätoimintaan kuuluu virkistyksen ja hoidon yleensä myös ruokailut ja kuljetus.

Sivu päivitetty 12.9.2017