/fi/muistisairaudet/hoito-ja-kuntoutus/kuntoutus/

Kuntoutus

Muistiliiton kuntoutusmalli (työikäisille oma kuntoutusmallinsa) kuvaa kuntoutuspalvelujen kokonaisuutta, joista jokaiselle sairastuneelle ja hänen läheisilleen voi räätälöidä toimintakykyä ja elämänlaatua tukevan kokonaisuuden. Kuntoutusmallit voi ladata sivun alalaidan Lue lisää -osiosta, jolloin kuvaa voi myös suurentaa.

Kuntoutussuunnitelma on yhdessä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa laadittu henkilökohtainen suunnitelma, johon on kirjattu palvelut ja toiminta, joiden avulla voidaan tukea toimintakyvyn säilymistä ja kuntoutumista. Jokaisella muistisairaalla ihmisellä tulisi olla kuntoutussuunnitelma, jota päivitetään säännöllisesti.

Kuntoutuspalveluista voi kysyä omalta lääkäriltä, lähimmästä muistiyhdistyksestä sekä Kelasta (sopeutumisvalmennuskurssit, omaishoitajien kuntoutuskurssit, yksilölliset kuntoutusjaksot). Tarjolla on esimerkiksi fysioterapiaa, toimintaterapiaa, puheterapiaa, päiväkuntoutusta tai psykologista tukea. Kaikki lähtee ajantasaisesta ja tarpeisiin vastaavasta kuntoutusuunnitelmasta.

Sivu päivitetty 12.9.2017