/fi/muistisairaudet/hoito-ja-kuntoutus/ensitieto/

Ensitieto

Ensitieto on tukea, apua, neuvontaa ja ohjausta, jota muistisairas ihminen läheisineen saa diagnoosin saannin yhteydessä tai mahdollisimman pian sen jälkeen.

Siihen kuuluu mm.:

Ensitietoa tulisi saada diagnoosin antaneelta taholta, mutta sitä saa myös paikallisista muisti- ja dementiayhdistyksistä.

Ensitieto voi olla suullista, ja sitä voi tukea esitteet ja muu kirjallinen materiaali. Tieto tulee saada oikeaan aikaan, ymmärrettävässä muodossa ja sitä tulee olla riittävästi.

Ensitiedon tarkoituksena on tukea sairastuneen ja hänen läheistensä elämänhallintaa, voimavaroja ja toimintaedellytyksiä muuttuneessa elämäntilanteessa, sekä auttaa varautumaan tulevaisuuteen. Ensitietoilloissa ja -kursseilla saadaan myös arvokasta vertaistukea ihmisiltä, jotka ovat samassa elämäntilanteessa.

Sivu päivitetty 21.8.2013