/fi/muistisairaudet/erityiskysymyksia/tyoikaisten-muistisairaudet/asumis-hoitopalvelut/tyoikaisten-unelmapaikka/

Työikäisten unelmapaikka

Työikäisenä etenevään muistisairauteen sairastuneiden ihmisten erityistilanne ei perustu niinkään sairauksiin itseensä tai hoidon ja kuntoutuksen periaatteisiin, vaan tarpeet ja toiveet kumpuavat elämäntilanteesta, jossa ihminen muistisairauteen sairastuu.

Sairastumisen aikaan perheessä voi olla pieniä lapsia ja työssäkäyvä puoliso. Samoin työikäisten elämäntilannetta värittävät usein hyvä fyysinen kunto, laajat sosiaaliset verkostot sekä tottuminen itsenäiseen elämään ja tietotekniikkaan arjessaan. Näiden asioiden huomioiminen luo lähtökohdat myös laadukkaan kuntoutuksen ja hoivan onnistumiselle.

Työikäisten unelmapaikassa...

Työikäisten unelmapaikka -lista

Muistiliiton työikäistoiminta keräsi keväällä 2016 työiässä muistisairauteen sairastuneiden ihmisten ja heidän läheistensä kanssa ajatuksia hyvän kuntoutuksen ja hoidon elementeistä. Näiden ajatusten pohjalta on koottu lista käytännöistä, jota voi käyttää yhdessä Muistiliiton Hyvän hoidon kriteeristön kanssa pohdittaessa, mitä hyvän kuntoutuksen ja hoivan järjestäminen erityisesti työikäisenä sairastuneiden ihmisten näkökulmasta sisältää.

Kehitättekö tai suunnitteletteko työikäisenä sairastuneille ihmisille tarkoitettua kuntoutus- tai asumispalvelua?

Tutustu Muistiliiton materiaalipakettiin:

Marjut Karlsson
projektikoordinaattori, Iloa ja voimaa -vapaaehtoishanke
puh. 09 6226 2053, 044 727 7405
marjut.karlsson(at)muistiliitto.fi Valtakunnallisen koordinaatiomallin kehittäminen, ohjausryhmäyhteistyö

Sivu päivitetty 7.12.2016