/fi/muistiliitto/tietoa-muistiliitosta/toiminta/muistiviikko-ja-aivoviikko/valita-muista/

Välitä Muista!

Välitä Muista -teemamme sai alkunsa jäseneltämme Ulla-Maija Vähältä tulleesta kirjeestä ja kirjeessä kuvatuista tositapahtumista:

Lähestyn teitä ehdotuksella joka olisi minusta kovasti toteuttamisen arvoinen.

Taustaksi kerron teille Äidistäni ja hänen traagisesta viimeisestä päivästään. Äitini oli rakastettava, ilonen ja sydämellinen ihminen. Hän oli aina valmis auttamaan muita. Äidillä todettiin alzheimerin-tauti hänen jäätyään eläkkeelle. Sairauden edetessä meidän oli hankittava Äidelle laitospaikka koska isä ei enää jaksanut hänen kanssaan kotona. Äiti oli koko ajan kotona ollessaankin kotiin lähdössä, oman isän ja äidin luokse. Äiti oli fyysisesti ikäisekseen erinomaisessa kunnossa mutta sairaus vei muistin.

Viime vuoden helmikuussa, 24. päivä oli kylmä päivä. Pakkasta oli 20 asetetta ja pakkasen purevuutta lisäsi kova viima. Äiti pääsi livahtamaan omille teilleen hoitopaikastaan. Äiti oli sisävaatteissa, ei käsineitä, ei päähinettä ei takkia. Jalassa Aino-tossut. Äiti käveli läpi Haukiputaan keskustan vilkkaan iltapäiväliikenteen aikana kenenkään pysäyttämättä.

Mittavat etsinnät aloitettiin heti. Mukana oli useita poliisipartioita, Vapepan väkeä ja meitä omaisia, yhteensä yli 80 etsijää. Poliisipartio löysi Äidin 4 tunnin etsinnän jälkeen merenrannasta ison puun juurelta istumasta. Äiti oli pahoin kylmettynyt (16 asteinen) mutta vielä hengissä. Äiti kuljetettiin oys:iin, jossa elvytys sitten myöhemmin lopetettiin. Äiti pääsi taivaankotiin.

Kävin ystäväni kanssa kävelemässä ennen joulua Äidin oletetun viimeisen reitin. Tunnin matka ja vastaantulijoita oli todella paljon. Mitä enemmän vastaantulijoita sitä raskaammaksi oloni kävi. Miksi kukaan ei pysäyttänyt Äitiä? Miksi hätäkeskukseen ei tullut ilmoituksia näköhavainnoita?

Tällä samaisella reissulla ystäväni kertoi keskustelleensa erään opettajan kanssa Äitini tapauksesta. Tämä opettaja oli tuumannut että: "menisitkö sinä muka puhuttelemaan täysin outoa ihmistä vaikka olisi kuinka vähissä vaatteissa?"
Olin järkytyksestä sanaton. Miten opettaja joka välittää arvomaailmaansa myös oppilailleenkin voi sanoa ja ajatella tällä tavalla? Näinkö suurin osa ihmisistä todellakin ajattelee?

Toivoisin että muistiliitto voisi jäjestää valistus/tiedotuskamppanjan ko.
asiasta herättelemään ihmisiä. Meidän täytyy välittää toisistamme! Kampanja on vaivan arvoinen kun sillä saadaan pelastetuksi yksikin ihminen ja säästää omaiset siltä tuskalta minkä me olemme kokeneet.

Sivu päivitetty 5.1.2016