/fi/muistiliitto/tietoa-muistiliitosta/toiminta/muistiviikko-ja-aivoviikko/

Muistiviikko ja Aivoviikko

Muistiviikko (vk 38/39) on Muistijärjestön tärkein toimintaviikko. Sen tarkoitus on tuoda tietoa muistisairauksista sekä vaikuttaa muistisairaiden ja läheisten hyvän elämän puolesta.

Aivoviikon (vk 11) tarkoituksena on tuoda tietoa aivoterveydestä, muistista ja muistisairauksista koko väestölle sekä alan ammattilaisille ja heille, joita muistisairaus koskettaa.

Tutustu oman alueesi Muistiviikko- ja Aivoviikko-tapahtumiin tapahtumakalenterissa. Lisäksi asiaa esillä Muisti-lehdessä, verkkosivustollamme ja Facebookissa.

Muistiviikko ja Maailman Alzheimer-päivä

Muistiviikkoa vietetään vuosittain Maailman Alzheimer-päivän (21.9.) yhteydessä viikolla 38 tai 39 riippuen vuodesta. Vuosina 2015-16 Muistiviikon teemana oli Oikeus hyvään elämään kotiympäristössä.

Aivoviikko

Aivoviikolla (vk 11) kampanjoidaan koko väestön aivoterveyden puolesta: miten ainutkertaisesta pääomastaan voi pitää huolta ja samalla pyrkiä torjumaan muistisairauksia. Tärkeä viesti on, että pienilläkin valinnoilla on merkitystä ja jokaisella on avaimet omaan muistiterveyteensä. Vuosina 2016-17 Aivoviikon teemana on Aivoterveyttä läheltä.

Aivoviikolla on kansainväliset juurensa: The Dana Foundation tuo esille aivotutkimuksen tärkeyttä ja edistysaskelia. Suomessa Aivoviikkoa viettävät myös Neurologiset vammaisjärjestöt, johon Muistiliittokin kuuluu.

Ota yhteyttä:

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma(at)muistiliitto.fi

Anita Pohjanvuori
asiantuntija, kansallisen muistiohjelman järjestöllinen toteuttaminen
puh. 09 6226 2019, 050 430 9815
anita.pohjanvuori(at)muistiliitto.fi