/fi/muistiliitto/tietoa-muistiliitosta/toiminta/kehittamistoiminta/paattyneita-hankkeita/

Päättyneitä hankkeita

Ajoissa apua avohuollosta 2004–2009

Muistisairas henkilö ja hänen omaishoitajansa tarvitsevat monenlaisia tukitoimia heti sairausdiagnoosin jälkeen. Projektissa tuotiin esille hyvän kotihoidon keskeisiä tekijöitä ja niissä ilmeneviä vajeita. Tietoa jaettiin koulutuksissa ja eri ammattijulkaisuissa olleissa artikkeleissa.

Projektissa selvitettiin liiton jäsenyhdistysten alueellista ja paikallista asiantuntija- ja tukityötä sairastuneille ja heidän omaisilleen osana kokonaisvaltaista hyvän kotihoidon tukea.

Projektin puitteissa käynnistettiin muistisairaiden ihmisten ja heidän omaistensa asiamiestoiminta. Asiamiestoiminnan osana tehtiin selvitys yksin asuvien muistisairautta sairastavien ihmisten oikeudellisesta asemasta. Asiamies toimi hankkeen ajan yksilötason neuvojana, liiton juridisena asiantuntijana, lainsäädännön seuraajana ja kannanottojen ja selvitysten laatijana.

Asiakaslähtöinen palvelujärjestelmä 2010–2014

Hankkeen päätavoitteena oli tarkentaa ja varmentaa kolmannen sektorin roolia muistisairaan ihmisen hoito- ja kuntoutusketjussa. Hanke jakautui Muistintila 2010 -selvitykseen ja sen pohjalta toteutettaviin interventioihin, joiden avulla kehitettiin vapaaehtoistoimintaa ja vertaistukea sekä vahvistettiin sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöiden asiakaslähtöistä ja kuntoutumista tukevaa toimintatapaa.

Osana projektia Muistiliitto kartoitti muistityön nykytilaa vuosien 2010 ja 2011 aikana. Muistintila 2010 -kokonaisuuteen kuuluvat:

Kuntoutuspolku 2007–2009

Hankkeessa tuettiin paikallisten Alzheimer- ja dementiayhdistysten sekä kuntien sosiaali- ja terveyspalveluiden välistä yhteistyötä. Hankkeessa tehtiin yhteistyötä noin 10 paikallisen dementiayhdistyksen kanssa ja mukana on useita pilottikuntia, joissa kuntoutuspalveluita pyritään kehittämään joko koko sairauden jatkumolla tai esim. sairauden varhais- tai pitkäaikaishoidon vaiheessa.

Sosiaali- ja/tai terveystoimen asiantuntija on useimmiten kuntoutustarpeen ensimmäinen havaitsija. Erityistä huomiota kiinnitettiin ammattihenkilöstön osaamiseen ja koulutukseen muistisairaiden ihmisten kuntoutuskysymyksen ympärillä.

Sairastuneiden ihmisten motivoituminen kuntoutuspalvelujen käyttämiseen on myös tärkeä haaste. Projektissa pyrittiin antamaan tietoa sairastuneille itselleen ja kuulemaan myös heidän kokemuksiaan ja toiveitaan tulevaisuuden kuntoutuspalveluiden kehittämiseksi.

Timmit aivot on siisti juttu 2007–2009

Timmit aivot -hankkeen tavoitteena oli lisätä nuorten tietämystä aivoterveyden ylläpitämiseen ja oppimisen tehostamiseen liittyvistä tekijöistä sekä päihteiden käytön, ravitsemuksen, aivojen aktivoinnin, liikunnan ja riittävän unen merkityksestä muistin toimintaan. Projektin kohderyhmänä olivat yläasteikäiset nuoret. Projektipaikkakunnilla järjestettiin kampanjoita, joissa painotettiin terveitä elämäntapoja oppimisen edistäjinä. Nuorille tuotettiin myös oppimateriaalia.

Hanke toteutettiin Sosiaali- ja terveysministeriön Terveyden edistämisen määrärahojen tuella.

Muistimarkkinat 2009–2010

Muistimarkkinat oli Muistiliiton organisoima vanhustyön imagokampanja, jolla pyrittiin vaikuttamaan vanhus- ja dementia-alan työvoiman riittävyyteen tulevaisuudessa. Väestön ikääntymisen takia ammattitaitoisten työntekijöiden tarve vanhus- ja dementiatyössä kasvaa, mutta ala ei houkuttele nuoria. Kampanjan avulla pyrittiin saamaan sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijat innostumaan vanhustyöstä ja erikoistumaan alalle. Kampanjaan liittyviä tapahtumia järjestettiin Muistiliiton jäsenyhdistysten toimesta eri puolella Suomea.

Ota yhteyttä:

Anna Tamminen
järjestöjohtaja
puh. 09 6226 2011, 040 455 1330
anna.tamminen(at)muistiliitto.fi Järjestö- ja aluetyön kehittäminen ja johtaminen, jäsenpalvelujen kehittäminen.

Sivu päivitetty 31.5.2017