/fi/muistiliitto/tietoa-muistiliitosta/toiminta/kehittamistoiminta/kansallinen-muistiohjelma/

Kansallisen muistiohjelman järjestöllinen toteuttaminen

Muistiliitto koordinoi kansallisen muistiohjelman järjestöllistä toteuttamista. Yhteistyössä ovat mukana Pirkanmaan Muistiyhdistys ry, Pohjois-Karjalan Muisti ry sekä Omaishoitajat ja läheiset -liitto.

Muistisairauksien merkitys kansanterveyden ja -talouden kannalta kasvaa ja yhtenä varautumisen välineenä Suomeen laadittiin kansallinen muistiohjelma. 2012 julkistettu ohjelma valmisteltiin sosiaali- ja terveysministeriön asettamassa työryhmässä ja sen tavoitteena on rakentaa yhteisvastuullisesti muistiystävällinen Suomi. Kansallinen muistiohjelma tukee kuntia ja kuntayhtymiä varautumaan muistisairaiden ihmisten määrän kasvuun. Kansallisen muistiohjelman toimeenpano kytkeytyy meneillään olevien lainsäädäntöhankkeiden ja ohjelmien toimeenpanoon, mutta vastuuta muistiystävällisen Suomen luomiseksi on jaettu myös kansalaisjärjestöille.

Kansallinen muistiohjelma tukeutuu neljään kivijalkaan, jotka ovat

• Aivoterveyden edistäminen
  • Oikeat asenteet aivoterveyteen, muistisairauksien hoitoon ja kuntoutukseen
  • Hyvän elämänlaadun varmistaminen muistisairaille ihmisille ja heidän läheisilleen oikea-aikaisen tuen, hoidon, kuntoutuksen ja palvelujen turvin
  • Kattavan tutkimustiedon ja osaamisen vahvistaminen

Muistiliiton muistiohjelmatyössä keskitytään ensimmäiseksi aivoterveyden edistämiseen ja asenteisiin. Muistiohjelmatyöhön liittyviä tuotoksia ja toimenpiteitä ovat esimerkiksi:

Muistiliiton muistiohjelmatyötä tukee sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla. Toiminta alkoi vuonna 2013.

Ota yhteyttä:

Anita Pohjanvuori
asiantuntija, kansallisen muistiohjelman järjestöllinen toteuttaminen
puh. 09 6226 2019, 050 430 9815
anita.pohjanvuori(at)muistiliitto.fi Kansallinen muistiohjelma, aivoterveys, muistiystävällinen Suomi ja muistisairauksiin liittyvät asenteet, hoiva- ja hoitotyö, Hyvän hoidon kriteeristö sekä osaamisen kehittäminen.

Kirsti Kuusterä
asiantuntija, kansallisen muistiohjelman järjestöllinen toteuttaminen
puh. 09 6226 2012, 044 727 7400
kirsti.kuustera(at)muistiliitto.fi Kansallinen muistiohjelma, muistiystävällinen Suomi ja muistisairauksiin liittyvät asenteet, Muistiaktiivit, paikallisen vaikuttamistyön tukeminen.

Sivu päivitetty 13.3.2017