/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/ympari-kaydaan/

Ympäri käydään

21.1.2015

Muistityön kiehtovuus ei karise. Ei, vaikka sen yrittäisikin jättää taakseen. Mielekkään työn merkitys löytyy joskus kurkkaamalla nurkan taakse - ja palaamalla onnellisesti hymyillen lähtöpisteeseen.

Kai niitä radikaaleiksi päätöksiksi kutsutaan. Niitä, kun melkeinpä hetken mielenjohteesta repäistään ja vaihdetaan elämässä suuntaa. Jotain senkaltaista tein viime syksynä, kun kävelin kyyneleet silmissä ulos Muistiliiton ovista kohti uutta elämää. Uusi, innostava työpaikka odotti, ja haikeanvaikeasta luopumisesta huolimatta olin innoissani.

Siitä on nyt neljä kuukautta. Tällä hetkellä seison vanhan tutun sähköpöytäni ääressä täällä Muistiliitossa ja tunnen palanneen kotiin.

Miten tässä näin kävi?

Syystalven pimeimpinä viikkoina vatvoin sitä uutta elämääni, ja huomasin kaipaavani vanhasta lukemattomia asioita. Unettomina öinä luin vanhoja blogikirjoituksiani ja mietin, miten upealla aitiopaikalla olenkaan Muistiliitossa ollut. Vaikuttamassa, tiedottamassa, kehittämässä ja ennen kaikkea oppimassa.

Joku ihmetteli, eikö minun kannattaisi mennä elämässä eteenpäin ja etsiä uusia haasteita. Tupsahdin nimittäin Muistiliittoon – silloiseen Alzheimer-keskusliittoon – ensimmäisen kerran jo 13 vuotta sitten. Mutta miten niin eteenpäin? Vastaan ei ole tullut vielä yhtään työviikkoa ilman uusia ja kiehtovia asioita.

Näiden vuosien ajan olen joka ikinen päivä kokenut tekeväni äärettömän merkityksellistä ja mielenkiintoista työtä. Muistisairauksien lisääntyessä ja maamme sote-palvelujen uudistuessa täällä Muistiliitossa sitä vasta eteenpäin ratsastetaankin!

Uutta kohti vanhasta oppien

Muisti ja muistisairaudet eivät lakkaa kiinnostamasta, ja tämän työn tarve vain lisääntyy. Reilussa vuosikymmenessä muistityö ja sitä linjaava lainsäädäntö on kokenut valtavia muutoksia, joissa Muistiliitto on ollut kärkijoukoissa mukana.

Emme kuitenkaan voi valvoa muistisairaiden ihmisten ja läheistensä etuja tuntematta heidän arkensa haasteita. Kuulisinkin mielelläni Juuri Sinusta! Lähetä meille tarinasi, laita sähköpostia tai soita, ja kerro, miten voisimme ajaa etujasi vielä paremmin.

Jatkan siis tämän samaisen pöydän ääressä muistimatkaa kanssanne, ja olen mukana remmissä ainakin kevääseen.

Kirjoittaja:

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori, Muisti-lehden toimitussihteeri
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma(at)muistiliitto.fi Materiaalituotanto, verkkoviestintä ja sosiaalinen media, järjestön sisäinen viestintä, mediayhteistyö.

Sivu päivitetty 13.5.2015