/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/mummotreffeja-kuopukselle/

Mummotreffejä kuopukselle

31.1.2017

Palasin vuoden vaihteessa vanhempainvapaalta työpöytäni ääreen Muistiliittoon. Nyt on ollut luontevaa summata mielessä ohi vilahtaneen vapaan kohokohtia ja antia. Mieleen jäivät niin kiireettömät aamut lasten kanssa, aurinkoiset retket kuin kasvamisen ja uuden oppimisen riemukin.

Teille haluaisin kuitenkin kertoa vapaaehtoistyöstäni naapuruston vanhainkodissa. Olin pyöritellyt vapaaehtoistyöhön hakeutumista mielessäni jo pitkään, mutta havahduin mahdollisuuteen sopivasti kuullessani vapaaehtoistyön suunnittelijana työskentelevän ystäväni haastattelun radiossa. Tajusin että toimeen olisi tartuttava juuri nyt, kun kaverina olisi reipas kuopus ja aikaa tavallista enemmän.

Vapaaehtoistyöstä löytyy sopivaa tekemistä kirjaimellisesti kaikille – vauvoista vaareihin. Tiesin, että monille muistisairaille ihmisille vauvojen kohtaaminen tuo iloa. Sovin vapaaehtoistyöstäni naapuruston vanhainkodin kanssa. Toimeen tarttuminen tuntui helpolta, kun pelisäännöistä sovittiin selvästi ja tukea oli tarpeen mukaan tarjolla.

Vauvavierailujen konsepti oli hyvin yksinkertainen. Tarkistin etukäteen, ettei tarjolla ole tarttuvia tauteja. Paikalla olin kerrallaan vajaan tunnin – siinä ehdimme jutustella kahdessa oleskelutilassa ja toisinaan kiertää hoitajan kanssa myös asukkaiden omia huoneita. Vauvan kasvamisesta ja kehittymisestä oli helppo päästä jutunjuureen. Koin vahvasti, että vapaaehtoistyöstä sain iloa etenkin itselleni – ja välillä isoveljen jalkoihin jäävälle vauvalle. Meidät otettiin vastaan joka kerta yhtä iloisina ja yllättyneinä. Kuinka kukaan voisi väsyä kuulemaan olevansa aivan ihana?

Arvostan suuresti vuodesta toiseen aikaansa vapaaehtoisille ja järjestötyölle antavia arjen sankareita. Toisaalta vapaaehtoistyön tulee mukautua elämäntilanteisiin – meidän kohdallamme vauva kasvoi ja tämä toimintamuoto jäi. Kuulin kyllä vinkin, että esimerkiksi punaiset ilmapallot ovat sekä taaperoiden että muistisairaiden asukkaiden suosikkeja, joten vähän vilkkaammatkin taaperot ovat varmasti tervetulleita vierailuille.

Kirjoittaja:

Kirsti Kuusterä
asiantuntija, kansallisen muistiohjelman järjestöllinen toteuttaminen
puh. 09 6226 2012, 044 727 7400
kirsti.kuustera(at)muistiliitto.fi Kansallinen muistiohjelma, muistiystävällinen Suomi ja muistisairauksiin liittyvät asenteet, Muistiaktiivit, paikallisen vaikuttamistyön tukeminen.

Sivu päivitetty 3.2.2017