/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/muistiperheessa-toisiamme-tukien/

Muistiperheessä toisiamme tukien

18.4.2017

Ulla:

Jouni sairastui seitsemän vuotta sitten Alzheimerin tautiin. Hän oli uupunut työstä ja masentunut. Aluksi työterveydessä hoidettiin oireita työuupumuksena, mutta itselläni oli epäilys jostain muusta.

Kerran tullessani töistä, ihmettelin, kun Jouni istui vaan sohvalla tekemättä mitään poissaolevana. Kaikki ei ollut hyvin, joten vein hänet terveyskeskukseen päivystykseen, josta todellinen avun saanti alkoi. Lääkäri antoi rauhoittavaa lääkettä ja lähetteen psykiatrille.

Psykiatrin tekemä diagnoosi oli keskivaikea masennus, jota lääkittiin masennuslääkkeellä. Psykiatrin vastaanotolla muutamalla käynti kerralla tuli esiin mahdollinen neurologinen sairausepäily. Neurologi lähetti aivojen magneettikuvaukseen ja siitä ilmeni alkava Alzheimerin tauti. Jounilla oli otettu jo kaksi vuotta aikaisemmin aivojen magneettikuva selittämättömien tajuttomuuskohtausten vuoksi, joten kuvista oli vertailupohjaa. Tajuttomuuskohtaukset olivat jo tätä alkavaa sairautta.

Aluksi, kuultuani Jounin diagnoosin, olin tyrmistynyt. Ajattelin, miksi ei jotain muuta sairautta, sillä oma äitini sairasti sillä hetkellä Alzheimerin tautia. Jouni asennoitui diagnoosiin pehmeämmin.

Selviytyäkseni tästä eteenpäin hain kirjastosta Alzheimeria käsittelevää kirjallisuutta. Pirkanmaan Muistiyhdistyksen muistisairauksia käsittelevät kirjalista on osittain minun lukukokemukseni pohjalta koottu. Niitä lukiessani opin paljon tästä sairaudesta ja ymmärtämään sitä. Seuraavana kesänä ollessamme Kelan järjestämällä soputumisvalmennuskurssilla olimme kuin vanhat tekijät eli sinut sairauden kanssa.

Positiivinen asenne ja aktiivinen osallistuminen on auttanut meitä elämässä eteenpäin.

Jouni:

Arjessa Ulla auttaa minua tarvittaessa muistamisessa, tietotekniikassa, papereiden täyttämisessä, verkkopankkiasioissa. Pyrin tekemään itse mahdollisimman paljon ja Ulla tarkistaa lopuksi.

Alkanut vuosi on ollut haasteellinen. Ulla loukkasi kätensä töissä liikuntatunnilla luistelussa ja on ollut käsi kipsissä neljä viikkoa. Olen joutunut tekemään enemmän kotitöitä, joten roolit auttamisessa vaihtuivat nopeasti muistiperheessä. Arki on sujunut kaikesta huolimatta hyvin.

Ulla ja Jouni:

Muistisairaus on läsnä perheessämme, mutta emme anna sille valtaa.

Kävimme katsomassa teatterikappaleen Katoava maa, joka kertoi koskettavasti muistisairaudesta parisuhteessa. Tarina kosketti meitä molempia syvästi.

Kirjoittajat:

Muistiaktiivit Ulla ja Jouni Rasi