/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/miten-uutisia-luetaan/

Miten uutisia luetaan?

26.6.2014

Media on muuttunut nopeaksi, ja samalla uutisetkin pelkiksi otsikoiksi. Uutisia luetaan kuin horoskooppeja – kokonaisuus tulkitaan muutaman sanan perusteella, omasta näkökulmasta ja omiin ajatuksiin sopien.

"Kahvi pienentää riskiä sairastua muistisairauteen", julistaa otsikko. "Joi äitinikin kahvia ja silti sairastui", kommentoi joku. "Muistisairaiden ihmisten oikeuksia rajoitetaan liikaa", kerrotaan lehdessä. "Ei muistisairasta voi päästää lentokonetta lentämään", huomauttaa toinen. "Laitoshoitopaikkoja vähennetään", pauhataan iltauutisissa. "Katuojaanko ne vanhukset sitten heitetään?", kysyy kolmas.

Jos uutinen luettaisiin ajatuksella, huomattaisiin, että otsikkoon on kapeutunut vain osatotuus – kuten aina. Vaikka kahvi pienentää riskiä sairastua Alzheimerin tautiin, se ei estä sairastumasta tai mitätöi muiden elämäntapatekijöiden vaikutusta. Vaikka muistisairaille ihmisille penätään perustuslaillisia oikeuksia sekä arvokkaampaa ja inhimillisempää elämää, ei kukaan ole unohtamassa suojaamisen periaatetta ja hyvän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen tarvetta. Vaikka laitospaikkoja halutaankin vähentää, samalla nähdään tarve kehittää sitä korvaavia tuen muotoja, kuten ryhmäkoteja, palveluasumista ja kotiin tuotavia palveluja.

Ei onnistu. Ei saa. Ei voi. Ei näin. Näillä asenteilla ei mikään koskaan muutu – ja paljon todella on muutettavaa!

Entäs jos! Ajatelkaapa, jos! Olisipa mahtavaa, jos! Näin ne suuret laivat hiljalleen kääntyvät: unelmoimalla, suunnittelemalla, vaatimalla. Ei valittamisen kehään jumiutumalla ja vain epäkohtiin tarttumalla.

Totuus ja yhteinen hyvä löytyy kuitenkin yhteisen keskustelun tuloksena. Siksi toivomme innokasta osallistumista keskusteluun niin Facebook-sivuillamme kuin blogissammekin. Jokainen mielipide kuullaan ja usein ajatuksenne nousevat innokkaaseen keskusteluun myös meillä täällä Muistiliitossa.

Medialukutaidon merkitystä ei kuitenkaan kannata vähätellä. Älä hyvä ihminen usko kaikkea, mitä otsikosta luet!

Kirjoittaja:

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori, Muisti-lehden toimitussihteeri
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma(at)muistiliitto.fi Materiaalituotanto, verkkoviestintä ja sosiaalinen media, järjestön sisäinen viestintä, mediayhteistyö.

Sivu päivitetty 13.5.2015