/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/merkityksellisia-kohtaamisia/

Merkityksellisiä kohtaamisia

20.9.2016

Elämän varrella on niin paljon ihmisiä, ystäviä ja tuttavia, että osasta muisto vain vuosien varrella hiipuu. Unholaan on painunut entisiä koulukavereita, naapureita ja hyvänpäiväntuttuja. Sen sijaan mieleeni on tiukasti painunut suuri joukko muistisairaita ihmisiä, joiden kanssa taitoin matkaa eräässä muistiyksikössä kymmenisen vuotta sitten. Muistan edelleen nimensä, ammattinsa, tapansa, hymynsä ja äänensä sekä iloisia, haikeita, vaikeita ja onnellisia tapahtumia heidän kanssaan.

Heiltä opin enemmän kuin yhdeltäkään opettajalta tai mistään oppikirjasta. Ilman erästä iäkästä rouvaa en esimerkiksi tietäisi, että kahvi kannattaa nauttia kuumana ja tyttö nuorena. Sitä pilkettä hänen silmäkulmassaan! Toinen rouva taas tapasi tiukoissa paikoissa muistuttaa, ettei hätä ole tämännäköinen, vaan pieni ja punainen. Tieto rauhoittaa minua edelleen stressaavina hetkinä.

Heidän kanssaan nauroin. Eräänä yönä kuulin vessasta kolinaa. Kun menin kurkkaamaan, seisoi peilin edessä pitkä ja karismaattinen mies alushousujen mallinen inkontinenssisuoja päässään. Hän näytti vanhanajan kokilta. Hän tuijotti peiliä ja taivasteli, että mikä hyvä tavaton tuo oikein on! Ja sitten naurettiin. Ja me nauroimme paljon.

Heidän kanssaan myös surin. Muistan istuneeni wc:n lattialla pohtimassa erään herran kanssa, miten hänen elämästään onkin tullut sellaista: hankalaa ja vaikeaa. Kerroin tuntevani hänen uransa, lukeneeni hänen teoksiaan, ihailleeni hänen ajatuksiaan. Tuon kuuleminen sytytti tähdet hänen silmiinsä – hän ei ollutkaan vain avuntarpeessa oleva muistisairas, vaan aikamoinen alansa ammattilainen!

Loppujen lopuksi muistityössä ei ole (vain) hoitajia ja asiakkaita, ammattilaisia ja potilaita. Vaan on ihmissuhteita, kahden välisiä merkityksellisiä ja syvällisiä, mieleenpainuvia kohtaamisia.

Hoitoalaa arvostellaan usein rajuinkin sanoin. Tiedän sen olevan vain osatotuus. Kuulisin mielelläni juuri sinun tarinasi: kerro meille arvostavista kohtaamisista, lämpimistä hetkistä ja sydämellä tehdystä työstä muistialalla. Voit kirjoittaa ajatuksiasi tähän alle, Facebook-sivullemme tai vaikka minulle sähköpostitse. Jaetaan hyvää!

Muistiviikko

Tällä viikolla vietetään Muistiviikkoa ja Maailman Alzheimer-päivää (21.9.). Muistiviikolla haluamme muistuttaa myös muistisairaiden ihmisten oikeudestä hyvään ja omannäköiseen elämään niin kotona kuin yhteisökodissakin.

Kirjoittaja:

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori, Muisti-lehden toimitussihteeri
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma(at)muistiliitto.fi Materiaalituotanto, verkkoviestintä ja sosiaalinen media, järjestön sisäinen viestintä, mediayhteistyö.

Kuvaa ei löytynyt.
Sivu päivitetty 20.9.2016