Kuka on liian vanha festareille?

30.9.2016

Suomen kesä oli jälleen täynnä festareita Kaustisen Kansanmusiikkifestivaaleista pohjoismaiden suurimpaan metallifestivaali Tuskaan. Kaikille musiikkilajityypeille löytyy omanlaisensa tapahtuma, ja suosituimmilla festareilla, kuten Ruisrock, Provinssi ja Kotkan Meripäivät, löytyy jokaiselle jotakin. Myös iäkkäille?

Itse olen pyörinyt ammattini puolesta festareilla jo kohta viisitoista vuotta. Tänä kesänä lähdin Kanta-Hämeen Muistiyhdistyksen LÄHDE-projektin puolesta etsimään seniori-ikäisiä festaroitsijoita ja haastattelemaan heitä. Valitsimme festareiksi Provinssin torstain, koska kyseisenä päivänä yli 70-vuotiaat pääsivät ilmaiseksi sisään sekä Tuskan, jonne yli 65-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi.

Haastattelukohteita oli hyvin vaikea löytää, koska tarkoitus oli haastatella selkeästi seniori-ikäisiä asiakkaita. Kun vihdoin Provinssissa löysimme haastateltavan pariskunnan, he olivat sillä hetkellä toisen median haastattelussa. Mielestäni tämä kertoo siitä, miten harvinainen näky seniori on festareilla. Myös Tuskasta oli hyvin vaikea löytää senioreita, vaikka itse festivaali on kulkuyhteyksiltään erittäin hyvällä sijainnilla. Tuska myös aktiivisesti markkinoi senioreiden ilmaista sisäänpääsyä.

Suomen festarit ovat ottaneet suuren kehitysaskeleen viimeisen viiden vuoden aikana. Ruoka- ja juomapalvelut ovat monipuolistuneet ja festareiden yleisilmeeseen ja viihtyvyyteen on kiinnitetty huomiota. Festarialueille on tuotu erilaisia tietoiskupisteitä, pelejä ja aktiviteettejä sen perus benji-hyppypisteen lisäksi. Tänä vuonna on järjestetty viidellä paikkakunnalla K50-festarit, ja ne ovat menestyneet erittäin hyvin. Budapestissä pidettävässä Sziget-festareilla on festivaalialueelle rakennettu näkö-, kuulo- ja liikuntarajoitteisille oma aktiviteettipuisto, johon kuului muun muassa useiden metrien korkeuteen rakennettu pyörätuoliramppi, jossa pyörätuolilla kulkevat pääsivät hurjastelemaan.

Festarit tarjoavat meille musiikkia, värejä, aktiviteettejä, makuja, tuoksuja, sosiaalisia kontakteja sekä kokonaisvaltaisia elämyksiä. Taitavat kaikki näistä asioista kuulua muistisairaankin kuntoutukseen. Itse ainakin aion laittaa hoitotahtooni, että kesääni kuuluu festareilla käyminen.

Ja niin, otsikon kysymykseen vastaus: Ei kukaan.

LÄHDE-hanke

Kirjoittaja on Kanta-Hämeen Muistiyhdistyksen LÄHDE-hankkeen projektivastaava ja on työskennellyt festareilla ja konserteissa turvallisuuspuolella vuodesta 2003. LÄHDE-hankkeen Musiikki parantaa aivoterveyttä -kampanja tavoitti keväällä 300 000 ihmistä. LÄHDE on tehnyt yhteistyötä useiden artistien ja festivaalien kanssa.

Kirjoittaja:

projektivastaava Marko Mustiala
Kanta-Hämeen Muistiyhdistys ry,  LÄHDE-hanke (2013–16)

Marko_Mustiala.JPG

Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.