/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/keskustelu-tunteiden-tasolla-vahvistaa-kyselijaa/

Keskustelu tunteiden tasolla vahvistaa kyselijää

21.6.2016

”Mitä kello on”, oli ennen kohtelias tapa aloittaa keskustelu vieraankin ihmisen kanssa. Kun kellonkysyjä on muistisairas, kysymys voi kertoa jostain muustakin kuin tarpeesta tietää kellonaika. Kysyjä voi kaivata toisen ihmisen seuraa, mielekästä tekemistä, vauhdikkaampaa arkea tai vapautusta entisen elämän arkihuolista.

Omainen voi kokea, että keskustelu muistisairaan kanssa etenee ”vääriä latuja”, kun läheinen ei muista, mitä ja mistä on jo juteltu. Keskustelut toistuvat samanlaisina tai etenevät miten sattuu. Keskustellaan asioista, jotka eivät ole omaisesta edes totta. Sairastuneen näkemykset voivat loukata omaista.

Asian voi kääntää toisin päin. Muistisairas ihminen turhautuu, kuten kuka tahansa meistä, jos hänen kokemuksensa kiistetään, tunteet sivuutetaan tai puheita oikaistaan. Jos keskustellaan aina vain faktojen tasolla, muistisairas ei saa vastakaikua ajankohtaisille tunteilleen.

Kyky ilmaista tunteita ja tarpeita on muistisairaan ihmisen voimavara. Siksi hän tarvitsee keskustelukumppanin, joka huomioi tunteet ja tarpeet tai ainakin haluaa ymmärtää, mitä hän viestittää tekemisillään ja sanomisillaan.

Muistisairaalle on tyypillistä palata yhä uudelleen vanhoihin, häneen voimakkaasti vaikuttaneisiin tunnekokemuksiin. Hän toimii vaistomaisesti ja mielekkäästi omalta kannaltaan.  Kun vanhat tunteet palaavat vuosikymmenien jälkeen takaisin tietoisuuteen, ihmisellä on tarve käsitellä niitä tavalla tai toisella. Hän haluaa päästä selvyyteen sitä, mitä hänen pitäisi ajatella vanhoista tapahtumista. Läheinen voi auttaa selvittämällä, mitä tunteita ja tarpeita asioihin liittyy hänellä juuri nyt. Hän voi antaa tilaa toisen ihmisen kokemukselle ja kysyä, mitä hän toivoo. Sellainen keskustelu vahvistaa muistisairasta.

Tampereen Kaupunkilähetys ry kouluttaa valtakunnallisessa projektissa Muistiliiton ja muistiyhdistysten työntekijöitä TunteVa®-osaajiksi. Tavoite on juurruttaa TunteVa® -toimintamalli pysyväksi osaksi Muistijärjestön toimintaa.

Kirjoittaja:

Hillervo Pohjavirta, TunteVa®-kouluttaja / TunteVa®sta virtaa arkeen -projekti (Ray)

Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.

Sivu päivitetty 22.6.2016