/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/iloisiin-kuulemiin-ja-nakemiin/

Iloisiin kuulemiin ja näkemiin

12.9.2017

Oletko kuullut Muistineuvosta / Minneslinjenistä? Se on puhelinpalvelu, joka istuu mielestäni rinnakkaispalveluksi kuin nenä päähän aiemmassa blogikirjoituksessani kertomalleni Vertaislinja-puhelinpalvelulle.

Muistineuvo/Minneslinjen-puhelimeen vastaavat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, ja palvelu on nyt myös saatavissa ruotsinkielellä Minneslinjenin puolella. Koen, että tämä on juuri tähän aikakauteen sopiva palvelu ja tilausta tälle selvästi on. Tietoa muistisairauksista, niiden ennaltaehkäisystä, hoito-ja palvelujärjestelmästä tarvitaan.

Olenkin useasti miettinyt, että kyseinen puhelinpalvelu soveltuu erinomaisesti esimerkiksi siihen hetkeen, kun mahdollinen tieto muistisairaudesta on juuri saatu. Voi olla, että seuraava käynti muistipoliklinikalle on sovittu kolmen kuukauden päähän. Se voi olla yllättävän pitkä aika odottaa, että voi esittää mieleen kumpuavia kysymyksiä, joita ei diagnoosia kuullessa ehtinyt miettiä – tai ei edes tullut mieleen.

Nykypäivän ihmiselle on tarjolla vähän joka tuutista chat-palveluita, enkä sano, että se on ollenkaan huono asia. Itse olen miettinyt, että onko ihmiset jo kyllästetty näillä, ehkä jonkun mielestä persoonattomillakin palveluilla.

Itse näen Muistineuvo/Minneslinjenin yhdeksi isoksi arvoksi vuorovaikutteisuuden. Monelle omaiselle, muistisairaalle ja hoitotyön ammattilaisellekin varmasti jo arvo sinänsä, että voi olla dialogisesti yhteydessä toiseen ihmiseen, joka voi saman tien esittää tarkentavia kysymyksiä, voi ohjata eteenpäin ja antaa neuvoja. Palvelu on suunnattu juuri edellä mainitulle kohderyhmälle. Muistineuvo/Minneslinjen palvelusta ja yhteystiedoista voit lukea lisää Muistiliiton verkkosivuilta.

Miettiessäni miten päättäisin tämän kirjoituksen, tulee mieleeni aikoinaan radiosta tullut ohjelma, joka päättyi aina toivotukseen: ”Iloisiin kuulemiin ja näkemiin!” Toki Muistineuvossa näin ei toivoteta, mutta ajatus siitä, että soittajalla on mahdollisuus kuulla apua ja neuvoja antaneen henkilön ääni ehkä uudemmankin kerran saaden lisää neuvoja, on mielestäni auttavan ja vuorovaikutteisen puhelinpalvelun johtoajatus.

Kirjoittaja:

Mailis Heiskanen
projektikoordinaattori, Muistineuvo-hanke
puh. 09 6226 2018, 050 571 3551
mailis.heiskanen(at)muistiliitto.fi Muistineuvo- ja Vertaislinja-puhelinpalvelut, Vertaislinja-keskustelupalsta, Muisti-KaVeRi-toiminta.

Sivu päivitetty 12.9.2017