/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/aivoterveydeksi/

Aivoterveydeksi!

3.6.2015

Isoisälläni diagnosoitiin muistisairaus muutama vuosi ennen kuolemaansa, mikä vaikutti koko perheeseen suuresti. Tilanteen olisi voinut hoitaa paljon paremmin, jos olisimme tienneet kaiken sen minkä tiedän nyt. Olen oppinut muistisairauksista paljon rakentaessani vapaaehtoistyönä Aivoterveydeksi!-sovellusta.

Kehitän ammatikseni älypuhelinsovelluksia, mutta Aivoterveydeksi!-sovelluksen työstäminen oli minulle henkilökohtaisesti erityisen antoisaa, sillä koin sen kautta tekeväni jotain yhteiskunnallisesti hyödyttävää ja sain paljon myös itselleni. Olen aivopisteitä kerryttäessäni esimerkiksi ymmärtänyt, miten tärkeää on aivoja haastavan työn ohella pitää hyvää huolta fyysisestä kunnosta. Ja englantia äidinkielenäni puhuvana sovellus auttaa minua myös harjoittelemaan suomea.

Maaliskuussa julkistettu Aivoterveydeksi! oli ensimmäinen suomenkielinen ja muistisairauksiin liittyvä työni ja samalla ensimmäinen suomenkielinen aivoterveyssovellus älypuhelimelle. Espoon ja Kauniaisten Muistiyhdistyksessä työskentelevä avopuolisoni Ida tutustutti minut Muistiliittoon, ja kehitimme sovellusta yhteistyössä. Olin kuullut Idalta paljon Muistijärjestön työstä jo aiemmin, ja oli todella innostavaa osallistua työhön omalla tavallani ja omaa osaamistani hyödyntäen. Seuraavaksi rakennamme sovelluksen ruotsinkielisenä, joten vapaaehtoistyömme ei suinkaan lopu tähän.

Käytän itsekin sovellusta aktiivisesti. Olen koukussa erityisesti sovelluksen peleihin ja omien aivopisteiden kerryttämiseen. Tavoitepisteiden saavuttaminen ja aivoterveyden kannalta aktiivisena pysyminen saa minut palaamaan sovelluksen ääreen kerta kerralta uudelleen. Avopuolisoni nappaa yleensä enemmän viikoittaisia Aivopisteitä, mutta minä olen parempi väripelissä! ;)

Kirjoittaja:

ohjelmistosuunnittelija Perry Mitchell

Perry Mitchell ja Ida Bruun tekivät Aivoterveydeksi!-sovelluksen vapaaehtoistyönä yhdessä Muistiliiton ja Espoon ja Kauniaisten Muistiyhdistyksen kanssa. Muistiliitto kiittää lämpimästi valtavasta aherruksesta ja upeasta panostuksesta muistityöhön!

Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.

Sivu päivitetty 17.10.2015