/fi/alasivut/ajankohtaista/vuoden-muisti-kaveri-ja-vuoden-vapaaehtoinen-valittu/

Uusimmat uutiset

Vuoden Muisti-KaVeRi ja Vuoden vapaaehtoinen valittu

Muistiliitto järjesti jälleen Muistiviikon lauantaina 23.9. jäsenyhdistystensä vapaaehtoisille valtakunnallisen Iloa ja voimaa -kiitosjuhlan. Tapahtuma toi esiin muistijärjestössä tehtävän vapaaehtoistyön moninaisuutta. Paikalla oli noin sata osallistujaa ympäri Suomen, vapaaehtoisia Oulusta Helsinkiin.

Kiitosjuhlassa palkittiin kaksi ansioitunutta vapaaehtoistoimijaa. Heille myönnettiin Muistiliiton hopeiset ansiomerkit.

Vuoden vapaaehtoinen

Vuoden vapaaehtoinen on Marketta Evola Mikkelin seudun Muisti ry:stä. Hän on ollut lähes kaksi vuosikymmentä sitoutuneesti mukana yhdistyksen toiminnassa, nykyisin puheenjohtajana.

Evola on ollut mukana kehittämässä muistisairaiden palveluita järjestön edustajana monissa yhteistyöverkostoissa. Lisäksi hän on toiminut muun muassa lomaemäntänä muistiperheiden lomaviikoilla, perustanut ja ohjannut vertaistukiryhmiä, luennoinut sekä avustanut retkillä ja ryhmissä.

– Kaikki vapaaehtoiset ovat meille kullanarvoisia, ja jokaiselle varmasti löytyy oma, itselle mielekäs tehtävä. Juuri vapaaehtoisuudessa on kansalaisjärjestön toiminnan ydin. Kiitosjuhlassa haluammekin paitsi kiittää, myös tuoda järjestömme 1 500 aktiivisen ja sydämellään osallistuvan vapaaehtoisen toimintaa näkyväksi, sanoo toiminnanjohtaja Eila Okkonen.

Vuoden vapaaehtoisen valitsi Muistiliiton valitsijaraati.

Vuoden Muisti-KaVeRi

Vuoden Muisti-KaVeRina palkittiin Pekka Hytönen Mikkelin seudun Muisti ry:stä. Muisti-KaVeRi on tehtäväänsä koulutuksen saanut vapaaehtoistoimija, joka toimii kotona asuvan muistisairaan kaverina. Pekka toimii Muisti-KaVeRina Savonlinnassa.

Me Muistiliitossa haluamme kannustaa muistisairaita ihmisiä jatkamaan omannäköistä, itselle mielekästä elämää. Muisti-KaVeRit tarjoavat tähän yhden mahdollisuuden, kertoo projektikoordinaattori Mailis Heiskanen.

Hytösen valinnan perusteina olivat muun muassa reiluus ja reippaus kaikkia osapuolia kohtaan, kunnioittava ja avoin kohtaamisen taito sekä sairastuneen elämänhistorian ja perhedynamiikan kunnioittaminen.

Tunnustus jaettiin nyt viidennen kerran. Palkitun valitsee Muistiliiton muistisairaiden ja läheisten Muistiaktiivit-työryhmä.

– Me olemme täällä Etelä-Savossa hyvin ylpeitä tästä vapaaehtoistyöhön kohdistuneesta ”täyspotista” – molemmat palkitut vapaaehtoiset kun ovat täältä Etelä-Savon Muistiluotsista. Hyviä vapaaehtoisia on varmasti ympäri Suomen, mutta tämän vuoden valinnat ovat varmasti oikeat, iloitsee muistiasiantuntija, Muistiluotsin aluekoordinaattori Eeva Liisa Salminen.

(Uutinen jatkuu kuvan alla.)

Kuva: Vuoden Muisti-KaVeRi Pekka Hytönen ja Vuoden vapaaehtoinen Marketta Evola

Vapaaehtoistoiminta Muistijärjestössä

Muistijärjestön vapaaehtoisverkostoon kuuluu muun muassa Muisti-KaVeReita, aivoterveyslähettiläitä, vertaisryhmien ohjaajia, kokemuskouluttajia, pullanpaistajia.

Muistiliiton Iloa ja voimaa -kiitosjuhla järjestettiin toista kertaa. Tänä vuonna tilaisuus
pidettiin Tampereen Työväen Teatterin Klubilla.

Kuvat: Iloa ja voimaa -kiitosjuhla Tampereen Työväen Teatterissa. Lavalla Muistiliiton järjestöjohtaja Anna Tamminen (vas.) ja Lunddancen tanssiesitys (oik.).

Lisätietoja:

Mailis Heiskanen
projektikoordinaattori, Muistineuvo-hanke
puh. 09 6226 2018, 050 571 3551
mailis.heiskanen(at)muistiliitto.fi Muistineuvo- ja Vertaislinja-puhelinpalvelut, Vertaislinja-keskustelupalsta, Muisti-KaVeRi-toiminta.

Marjut Karlsson
projektikoordinaattori, Iloa ja voimaa -vapaaehtoishanke
puh. 09 6226 2053, 044 727 7405
marjut.karlsson(at)muistiliitto.fi Valtakunnallisen koordinaatiomallin kehittäminen, ohjausryhmäyhteistyö

Kaisa Kauhanen
projektisuunnittelija, Iloa ja voimaa -vapaaehtoishanke
puh. 09 6226 2024, 044 727 7401
kaisa.kauhanen(at)muistiliitto.fi Muistiyhdistysyhteistyö, vapaaehtoistoiminnan koulutus

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori, Muisti-lehden toimitussihteeri
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma(at)muistiliitto.fi Materiaalituotanto, verkkoviestintä ja sosiaalinen media, järjestön sisäinen viestintä, mediayhteistyö.

Sivu päivitetty 28.9.2017