/fi/alasivut/ajankohtaista/tyoikaisilta-uupuu-palveluja/

Uusimmat uutiset

Työikäisiltä uupuu palveluja

Muistiliiton kansainvälinen kattojärjestö Alzheimer's Disease International julkaisi elokuun lopussa tuoreen Maailman Alzheimer-raportin 2015. Yhtenä osana raporttia käsitellään työikäisten, siis alle 65-vuotiaana sairastuneiden muistisairaiden erityispiirteitä.

Etenevä muistisairaus puhkeaa verraten harvoin alle 65-vuotiaana. Suomessa etenevää muistisairautta sairastaa arviolta 7 000 - 10 000 ihmistä, kun muistisairaita ihmisiä on kaikkiaan lähes 200 000.

Koska muistisairaiden ihmisten määrän kasvu liittyy tiiviisti väestön ikääntymiseen niin meillä kuin maailmalla, työikäisten muistisairaiden määrä ei todennäköisesti tule kasvamaan. Työikäisillä muistisairailla on kuitenkin omia ja erityisiä arjen haasteita, jotka eivät ainakaan samassa laajuudessa kosketa myöhemmällä iällä muistisairauteen sairastuneita.

Työikäisten muistisairauksien erityispiirteitä:

Koska nämä tulokset on nostettu kansainvälisestä raportista, ne voivat jossain määrin erota Suomen tilanteesta. Kansainvälisen raportin pohjalta, Suomen tilanteeseen peilaten, työikäisten muistisairaiden erityistarpeet ja niihin vastaamisen haasteet vaikuttavat olevan globaaleja. Työikäisten muistisairaudet ovat laadultaan erilaisia kuin ikääntyvien.

10 000 työikäisenä muistisairauteen sairastunutta on paljon, jos sairastuneiden määrää verrataan esimerkiksi joihinkin muihin neurologisiin sairausryhmiin. Työikäisten muistisairaiden ihmisten erityistarpeita tulee edelleen nostaa tietoisuuteen, jotta he perheineen saavat tarvitsemaansa erityistä tukea.

* van VD, de Vugt ME, Bakker C, Pijnenburg YA, Vernooij-Dassen MJ, Koopmans RT et al. Time to diagnosis in young-onset dementia as compared with late-onset dementia. Psychol Med 2013 February;43(2):423-32.

**  van VD, de Vugt ME, Bakker C, Koopmans RT, Verhey FR. Impact of early onset dementia on caregivers: a review. Int J Geriatr Psychiatry 2010 November;25(11):1091-100.

Lisätietoja:

Virva Ryynänen
asiantuntija, työikäisten muistisairaiden hoito- ja palvelujärjestelmä
puh. 09 6226 2021, 050 469 6480
virva.ryynanen(at)muistiliitto.fi Alle 65-vuotiaiden (työikäisten) ja heidän perheidensä muistisairauksiin liittyvät asiat.

Sivu päivitetty 10.10.2015