/fi/alasivut/ajankohtaista/tutustu-ja-osallistu-olen-jossain-projekti/

Uusimmat uutiset

Tutustu ja osallistu

Olen jossain -projekti

Äidilläni on ollut aina tapana kirjoittaa lappuja pöydälle: "kirkossa", "kaupassa", "pyykkejä viemässä", "ensin jumpassa – sitten Tuulalle klo 14.40". Ne ovat olleet viestejä meille asunnon muille asukeille. Tapa on jatkunut, vaikka asunnossa ei enää muita isäni kuoleman jälkeen ole asunutkaan. Eräänä päivänä löysin keittiön pöydältä lapun, jossa luki "Olen jossain – klo 12 >"

Miltä ajoittain absurdiksi muuttunut, osin tragikoomisiakin piirteitä sisältävä arki tuntuu, kun lähimuisti heikkenee? Olen jossain -nettisivusto, -näyttely ja -radiodokumentti avaavat oven muistisairaan ihmisen ja hänen läheisensä maailmaan. Toimittaja Tuula Rajavaara on taltioinut usean vuoden ajan elämää muistisairautta sairastavan äitinsä, Aili Rajavaaran, kanssa. Taltioidulla ajanjaksolla äiti asuu vuoroin kotona ja vuoroin muistikodissa. Yhdessä he yrittävät keksiä ratkaisuja yhä oudommaksi muuttuvan arjen hallitsemiseksi.

Onko teillä kotona samanlaisia muistilappuja? Voit osallistua Olen jossain -kokonaisuuteen lähettämällä ne Tuula Rajavaaralle.

Tytär Tuula Rajavaara (vas.) ja äiti Aili Rajavaara

Tuo muistilappusi mukaan

Onko sinulla ehkä tallessa muistilappu, johon liittyy tarina, jonka haluaisit jakaa. Olen jossain -projektiin kerätään muistilappuja, jotka liittyvät muistisairauden kanssa elämiseen. Laput ja niihin liittyviä tarinoita kootaan esille näyttelyyn TILA Galleriaan (ks. lisää alla) sekä Olen jossain –verkkosivulle tulevaan kuvagalleriaan.

Lähetä muistilappusi (huom. lappuja ei palauteta) tai kuva siitä - sekä siihen mahdollisesti liittyvä tarina. Kerro perusasiat eli

Voit lähettää muistilappupostia osoitteeseen tuula.rajavaara(at)yle.fi taTuula Rajavaara, PL 90, 00024 YLE. Olen jossain -verkkosivusto (yle.fi/olenjossain) avataan 1.9., ja sen jälkeen muistilappuja tai kuvia voi lähettää myös sen kautta.

Lataa tästä tietoa muistilapuista vaikkapa eteenpäin jaettavaksi.

Tervetuloa näyttelyyn

Helsingin TILA Galleriassa (Kalevankatu 40) avataan syyskuun ajaksi valokuvanäyttely Olen jossain – elämää muistisairauden kanssa, jossa on nähtävillä myös aiheeseen liittyviä videoita.

Myös näyttelyssä piipahtaen voi jakaa omia kokemuksiaan ja muistilappujaan elämästä muistisairauden kanssa.

Muistisairauden kanssa elävä Aili Rajavaara asuu vuoroin kotona ja vuoroin muistiyksikössä. Kuva: Marja Söderlund.

Aili Rajavaara
Kuva: Marja Söderlund

Olen jossain -kokonaisuus sisältää lohduttavaa, tukevaa ja innostavaa materiaalia muistisairaille ihmisille, heidän läheisilleen ja heidän kanssaan työskenteleville. Muistiliitto tekee yhteistyötä Olen jossain -projektin kanssa.

Verkkosivusto yle.fi/olenjossain sekä näyttely avataan 1.9.2016. Tervetuloa!

Aili Rajavaara

Sivu päivitetty 1.8.2016