/fi/alasivut/ajankohtaista/tietopankki-suomen-130000-muistisairaan-turvallisuuden-parantamiseksi-avautunut/

Uusimmat uutiset

Tietopankki Suomen 130.000 muistisairaan turvallisuuden parantamiseksi on avautunut

Muistiliiton uusille kotisivuille on koottu turvallisuustietopankki, jossa on monipuolisesti tietoa muistisairaiden kodin turvallisuuden parantamiseksi ja vinkkejä turvalliseen liikkumiseen lähiympäristössä. Tietopankin tiedot on kerätty eri lähteistä käytännöllisiksi tarkistuslistoiksi.

Muistisairaita ihmisiä on Suomessa arviolta 130 000. Heistä 40 000 asuu yksin, osa läheistensä tukemana. Turvallisuuden näkökulmasta muistisairauden erityispiirteinä ovat lisääntynyt eksymisvaara, kodin laitteiden käytön vaikeutuminen, tasapainon heikkeneminen ja aisteissa tapahtuvat muutokset. Turvallisuusasiat huolettavat niin omaisia kuin muistisairasta itseään.

Nyt Muistiliiton nettisivuille avatussa tietopankissa on monipuolisesti tietoa muistisairaiden ihmisten ja heidän omaistensa käyttöön. Tietopankin tiedot on kerätty eri lähteistä käytännöllisiksi tarkistuslistoiksi. Turvallisuustietopankki kokoaa yhdelle sivustolle oleelliset tiedot ja vinkit turvallisen arjen tueksi.

Paloturvallisuuden parantamiseen liittyvät tiedot ja vinkit ovat tärkeä osa tietopankkia Asumisen paloturvallisuutta voi parantaa teknisillä apuvälineillä, kuten liesivahdilla. Jos tulipalo kuitenkin pääsee irti, esteetön ja turvallinen poistuminen asunnosta on avainasemassa.

Kaatumiset ovat merkittävä ikäihmisten laitoshoitoon johtava syy. Kaatumisten ennaltaehkäisy kodin eri tiloissa ja laitoshoidossa on ensiarvoisen tärkeää. Kodissa ja laitoshoidossa edullisin tapa ehkäistä kaatumisia on hankkia turvalliset jalkineet, varmistaa liikkumisen esteettömyys, hankkia riittävä valaistus eri olosuhteisiin ja käyttää mahdollisesti liikkumiseen tarkoitettuja apuvälineitä.

Turvallisuustietopankki on toteutettu Muistiliitossa ja pääyhteistyökumppanina tietopankin toteutuksessa on ollut Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö. Muistisairaan turvallisen kodin erilaisiin ratkaisuihin voi käydä tutustumassa Toimiva Koti –informaatiokeskuksessa Helsingissä.

Lisätietoja:
Muistiliitto, projektikoordinaattori Leena Erola puh. 050-430 9815