/fi/alasivut/ajankohtaista/tiedote-pakkoistumista-vai-mielekasta-arkea/

Uusimmat uutiset

Tiedote 17.7.2015

Pakkoistumista vai mielekästä arkea

Istumisen kulttuuri, johon meidät totutetaan jo kouluikäisenä, jatkuu valitettavan yleisesti iäkkäänä ja hoivakodeissa. Kun henkilöstömäärä on pieni, on television tai radion avaaminen helppo keino saada aikaiseksi "muka-elämää". Muistisairaus johtaa näin syyttä suotta elämän passivoitumiseen ja vie siitä omannäköisyyden ja laadun.

Kyse ei ole vain henkilöstömäärästä, vaan hyvästä suunnittelusta, oikeanlaisista rakenteista sekä positiivisesta asenteesta muistisairaiden ihmisten toiminnallisuuteen ja omiin valintoihin. Sosiaali- ja terveysministeriön kesäkuussa julkistama suositus istumisen vähentämiseksi(1) koskee myös iäkkäitä.

Lyhyt tuolijumppa vie muutaman minuutin. Esimerkiksi Yle voisi verorahoitteisena yhtiönä olla tukemassa tätä toimintaa järjestämällä päivittäisiä tuolijumppatuokioita. Moni pystyy – sairaudesta huolimatta – olemaan myös oma-aloitteisesti aktiivinen, jos se vain sallitaan. Sairastuneiden yksilölliset tarpeet ja toiveet huomioivassa yhteisökodissa ymmärretään, että kaikki muistisairaan ihmisen arkinen tekeminen on kuntouttavaa ja elämänlaatua lisäävää.

Onneksi Suomessa on loistavia hoitopaikkoja, joissa tehdään hyvää työtä muistisairaiden ihmisten kuntoutumisen edistämiseksi. Pakkoistuttamisen ja kieltojen kulttuurista tulisi päästä kokonaan pois ja tavoitella hoitotyössä ennen kaikkea aktiivista, omannäköistä elämää. Eikä pelkästään siksi, että elämä olisi muistisairaanakin hyvää ja kivaa. Vaan myös siksi, että aktiivisuus ylläpitää toimintakykyä ja voi siten vähentää muistisairaudesta johtuvia arjen haasteita.

Merja Mäkisalo-Ropponen
Muistiliiton puheenjohtaja, kansanedustaja
merja.makisalo-ropponen(at)eduskunta.fi

Eila Okkonen
puh. 09 6226 2010, 040 455 1329
eila.okkonen(at)muistiliitto.fi Muistiliiton kehittäminen, toiminta ja hallinto sekä yhteiskuntasuhteet. Muisti-lehden päätoimittaja.

Lähde: 1) STM 2015: Istu vähemmän - voi paremmin! Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen. Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä 2015.

Kuvaa ei löytynyt.
Sivu päivitetty 3.2.2016