/fi/alasivut/ajankohtaista/taide-ja-kulttuuri-kuuluu-kaikille/

Uusimmat uutiset

Taide ja kulttuuri kuuluu kaikille

Sairastuneiden ja läheisten valtakunnallinen seminaari järjestettiin kulttuurikeskus Vanhassa Paukussa Lapualla 1.12.2014 kello 11–15.30.

Kulttuurin kukkia kaikille!
Kulttuuri, taide ja yhdessä tekeminen piristävät ja tuovat uutta virtaa myös muistisairaille. Jokaisella muistisairautta sairastavalla tulee olla oikeus osallistua ja nauttia kulttuurin kaikista kukista.

Muistisairaat ja heidän läheisensä kookoontuivat valtakunnalliseen seminaariin, joka järjestettiin kulttuurikeskus Vanhassa Paukussa Lapualla 1.12.2014. Seminaarissa osallistujat saavat olla kokemassa taiteen ja kulttuurin iloja monipuolisissa työpajoissa, seuraamalla muistisairautta sairastavan taikurin Jouko Alhon esitystä sekä kuuntelemalla musiikkia. Seminaarin yhteydessä kokoontuu muistisairaista ja heidän läheisistään koostuva Muistiliiton asiantuntijatyöryhmä Muistiaktiivit. Muistiaktiivien aiempia kannanottoja voit lukea Muistiliiton verkkosivuilta.

Kuntouttavia kulttuurikokemuksia
Muistiliiton tämän vuoden teemana on: Kulttuuri ja taide kuuluvat kaikille. Se on jatkoa viime vuoden Välitä-kampanjalle ja teemalle. Välittämiseen kuuluu myös sen varmistaminen, että jokaisella muistisairautta sairastavalla on oikeus kokea olevansa merkityksellinen osa yhteisöä ja yhteiskuntaa sekä olla aktiivinen toimija.

Kulttuuriin ja taiteen kokemiseen liittyy usein yhteisöllinen elementti. Yhdessä tekeminen antaa iloa ja voimaa arkeen niin terveille, muistisairaille kuin omaishoitajillekin. Kulttuuri, taide ja sosiaaliset suhteet vaikuttavat suotuisasti aivojen hyvinvointiin ja muistin toimintaan piristäen, rentouttaen, aivojen toimintakykyä ylläpitäen ja muistisairauksien riskiä pienentäen.

Etenevää muistisairautta sairastaa Suomessa arviolta 130 000 ihmistä. Sairauksista tunnetuin on Alzheimerin tauti. Muistisairauksiin ei ole parantavaa tai sairauden kulun pysäyttävää lääkettä. Muistiliitto on muistisairaiden ja heidän läheistensä oma potilas- ja omaisjärjestö.

Lisätietoja:

Krista Pajala
muistiluotsikoordinaattori
puh. 09 6226 2013, 050 331 8915
krista.pajala(at)muistiliitto.fi Muistiluotsi-asiantuntija- ja tukikeskusverkoston valtakunnallinen koordinointi ja verkoston tuki ja neuvonta.

Kirsti Kuusterä
asiantuntija, kansallisen muistiohjelman järjestöllinen toteuttaminen
puh. 09 6226 2012, 044 727 7400
kirsti.kuustera(at)muistiliitto.fi Kansallinen muistiohjelma, muistiystävällinen Suomi ja muistisairauksiin liittyvät asenteet, Muistiaktiivit, paikallisen vaikuttamistyön tukeminen.

Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys, aluejohtaja Minna Huhtamäki-Kuoppala puh. 0400 919 523

Lisätietoja Muistiliitosta tai Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksestä löydät myös verkkosivuiltamme: Muistiliiitto ry (www.muistiliitto.fi) ja Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys ry (http://www.muistiyhdistys.fi)

Sivu päivitetty 18.2.2015