/fi/alasivut/ajankohtaista/suomi-muistihoidon-huippumaa-eurooppalaisessa-vertailussa/

Uusimmat uutiset

Suomi muistihoidon huippumaa eurooppalaisessa vertailussa

Alzheimer Europen tuore tutkimusjulkaisu European Dementia Monitor osoittaa muistihoidon epätasa-arvon: muistisairaat ihmiset eivät saa yhdenvertaisesti tukea, palveluja ja hoitoa ympäri Euroopan. Maiden väliset erot ovat suuria. Vaikka mikään valtio ei loistanut selvityksen kaikissa kategorioissa, näyttäytyy Suomi kuitenkin muistihoidon kärkimaana.

European Dementia Monitor vertaili maita kymmenessä kategoriassa:

1. Hoitopalvelujen saatavuus
  2. Hoitopalvelujen hankkimismahdollisuus (hinta)
  3. Lääkekorvaukset
  4. Muistisairauksien tutkimus
  5. Osallistuminen eurooppalaisiin muistisairaustutkimuksiin
  6. Muistisairauksien tunnistaminen terveysprioriteetiksi
  7. Muistiystävällinen kehittämistyö
  8. Muistisairaiden ihmisten oikeuksien tunnistaminen
  9. Kansainvälisten ja eurooppalaisten ihmisoikeussopimusten ratifiointi
  10. Työelämä ja muistisairaus

Alzheimer Europe julkisti näiden kymmenen kategorian pohjalta muistihoidon huippumaat, joista Suomi nousi ensimmäiseksi:

1. Suomi
  2. Iso-Britannia (Englanti)
  3. Alankomaat
  4. Saksa
  5. Iso-Britannia (Skotlanti)

Pisteytys tehtiin seuraavasti: jokainen kategorioista tuotti enintään 10 % kokonaispisteistä. Kokonaispisteet esitetään prosenttimääränä maksimipisteistä.

Seuraavassa muutamia poimintoja julkaisusta:

Europarlamentaarikko sekä Muistiliiton liittovaltuuston ja Euroopan Alzheimer-allianssin varapuheenjohtaja Sirpa Pietikäinen on iloinen selvityksen tuloksista.

– Oli ilo nähdä Suomen tulevan ensimmäiseksi tässä laajassa selvityksessä. Suomessa on ollut todella vahva tahtotila löytää käytännön ratkaisuja ja konkreettista tukea muistisairaille ihmisillePietikäinen sanoo.

Hän kannustaa maataan pitämään johtoasemansa ja oppimaan myös muilta selvityksessä kärkeen nousseilta mailta.

– Vaikka Suomi sijoittui kokonaispisteissä kärkeen, löytyy meiltä vielä lukuisia kohteita, joissa meidän täytyy myöntää olevamme muita maita jäljessä. Esimerkiksi Alzheimer-lääkkeiden korvattavuudessa Suomella on selkeä kehittämisen paikka. Jäimme vertailussa kauas kärjestä, sillä monessa Euroopan maassa Alzheimer-lääkkeet korvataan kokonaisuudessaan, sanoo Muistiliiton kehittämispäällikkö Minna Teiska

Lisätietoja:

Minna Teiska
kehittämispäällikkö
puh. 09 6226 2061, 044 727 7406
minna.teiska(at)muistiliitto.fi Kehittämishankkeet ja -projektit, kehittämis- ja koulutuskokonaisuudet (työharjoittelut ja opinnäytetyöt), Muistikonferenssi.

Uutista täydennetty 29.6.2017 klo 15:15 Minna Teiskan kommentilla.

Sivu päivitetty 29.6.2017