/fi/alasivut/ajankohtaista/pelastusalan-keskusjarjesto-palkitsi-muistisairaan-eevan-pelastajan/

Uusimmat uutiset

Pelastusalan keskusjärjestö palkitsi muistisairaan Eevan pelastajan

Ähtäriläinen Pauliina Koitto on palkittu muistisairaan henkilön pelastamisesta. Koitto huolehti hänelle tuntemattomasta, sekavuuskohtauksen yllättäneestä Eevasta keskellä yötä eikä päästänyt häntä 17 asteen pakkaseen vähissä vaatteissa paleltumaan. Eevan läheiset ovat Koitolle erittäin kiitollisia, ja heidän aloitteestaan Pauliina Koiton uroteko palkittiin 26.5. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön Auttavat kädet -veistoksella.

Eevan omainen Kaarina Fränti kertoo Eevan pelastamisesta näin:
”Tammikuisena yönä puolenyön jälkeen Eeva oli soittanut samassa rivitalossa olevan asunnon ovikelloa. Asunnossa oli vierailulla ähtäriläinen tyttö Pauliina Koitto, joka oli sinä yönä asunnossa yksin. Hän avasi oven ja sai Eevan sekavasta puheesta selville, että tämä selitti käyneensä vaan tuossa naapurissa ja asuvansa Fräntilän kylällä ja on menossa sinne. Fräntilä on Eevan lapsuuskotikylä, joka sijaitsee kuuden kilometrin päässä nykyisestä asunnosta.”

”Eeva oli ollut jo lähdössä ovelta poispäin, mutta Pauliina oli kutsunut hänet sisään. Ulkona oli silloin pakkasta -17 astetta, ja Eeva oli aika kevyesti pukeutunut. Pauliina oli kysellyt hänen asuntonsa avainta ja etsinyt sitä Eevan taskuista. Sitä ei löytynyt, sillä se oli jäänyt asuntoon. Pauliina oli sitten soittanut hätäkeskukseen ja saanut pidetyksi Eevan luonaan ambulanssin tuloon saakka, vaikka matka Kauhavalta kesti varmaan ainakin puoli tuntia.”

”Me omaiset saimme seuraavana aamuna Kauhavan terveyskeskuksesta kuulla, että Eeva oli yöllä toimitettu sinne. Yritin kovasti saada selville pelastajan henkilöllisyyttä, ja lopulta sainkin Pauliinan puhelinnumeron. Oli hienoa, että sain soittaa ja kiittää tuota Eevan enkeliä. Pikku muistonkin lähetin. Pauliina toimi mielestäni niin hienosti ja vastuullisesti, että hän ansaitsee pelastamisteostaan jonkin huomionosoituksen. Ilman hänen apuaan olisi voinut käydä niin, että Eeva olisi aamulla löytynyt paleltuneena jostain... Sellaisia uutisia on valitettavasti joskus joutunut lukemaan lehdestä.”

Auttavat kädet -veistoksen Pauliina Koitolle luovutti Pohjanmaan Pelastusalan Liiton puheenjohtaja Janne Sankelo. Tilaisuudessa pitivät puheenvuoron myös Evan omainen Kaarina Fränti, Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen aluejohtaja Minna Huhtamäki-Kuoppala, Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Harri Setälä sekä SPEKin varautumispäällikkö Reijo Malkamäki. Auttavat kädet -veistos on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön huomionosoitus, joka annetaan ansiokkaasta toiminnasta ihmishengen pelastamiseksi.

Muistiliitto onnittelee Pauliina Koittoa palkinnosta ja kiittää Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöä huomion kiinnittämisestä tärkeään asiaan.

palkinto_kauhava.jpg
Kuvassa kansanedustaja, SPEK Pohjanmaan pj Janne Sankelo, Pauliina Koitto ja SPEK Pohjanmaan varautumispäällikkö Reijo Malkamäki. Kuva Minna Huhtamäki-Kuoppala

Sivu päivitetty 30.5.2014