/fi/alasivut/ajankohtaista/omaishoitajien-asemaan-parannusta/

Uusimmat uutiset

Omaishoitajien asemaan parannusta

Kotona asuminen mahdollisimman pitkään on monen muistisairaan ja läheistenkin toive. Omassa kodissa asuminen mahdollistaa parhaiten omannäköisen ja laadukkaan elämän jatkamisen sairaudesta huolimatta.

Koti voi kuitenkin olla yksinäinen ja turvaton, jos sairastunut ja omaishoitaja eivät saa tarpeeksi tukea ja apua. Kuntoutusta, kotiin tuotavia palveluita ja omaishoidontukea on kehitettävä, jotta kotona on aidosti hyvä olla eivätkä omaishoitajat uuvu työnsä alle. Muistisairaiden ihmisten omaishoitajat ovat usein itsekin iäkkäitä, jolloin molempien tuen tarve voi olla suuri.

Omaishoitajien asemaa ollaankin parantamassa niin, että jokainen omaishoitaja sekä hoidon tarpeessa oleva saisi samanlaiset tuet ja palvelut asuinpaikasta riippumatta.

Otteita sosiaali- ja terveysministeriön tiedotteesta 6.2.2015

"Uuden sopimusomaishoitoa koskevan lakiluonnoksen valmistelu on käynnistynyt. Tarkoitus on saada luonnos valmiiksi jo maaliskuun loppuun mennessä", kertoi peruspalveluministeri Susanna Huovinen.

Uudella lailla lisättäisiin eri puolilla Suomea asuvien omaishoitajien ja heidän hoidettaviensa yhdenvertaisuutta. Hoitoa tarvitsevalla henkilöllä olisi aina oikeus sopimusomaishoitoon, jos sen edellytykset täyttyvät. Vastaavasti omaishoitaja saisi subjektiivisen oikeuden hoitopalkkioon ja vapaaseen.

"Uudistus lisäisi tuensaajien määrää nykyisestä. Yhteiskunnalle on kuitenkin edullisempaa, että ihmiset saavat asua omassa kodissaan, kuin että heitä hoidetaan laitoksissa. Tämä edellyttää, että myös omaishoitajien jaksamista tuetaan", ministeri Huovinen sanoi.

Vuonna 2015 käytetään 9,6 milj. euroa omaishoitajien hyvinvointi- ja terveystarkastuksiin ja omaishoitajien vapaan aikaisen sijaishoidon lisäämiseen. Tästä summasta valtio maksaa puolet ja kunnat toisen puolen. Sosiaali- ja terveysministeriö on laatimassa kuntien tueksi kirjeen siitä, miten omaishoitajien uudet hyvinvointi- ja terveystarkastukset tulisi suunnitella ja toteuttaa.

Lue koko tiedote STM:n verkkosivuilla.

Sivu päivitetty 12.2.2015