/fi/alasivut/ajankohtaista/oletko-omais-tai-laheishoitaja-vastaa-kyselyyn/

Uusimmat uutiset

Oletko omais- tai läheishoitaja? Vastaa kyselyyn!

Helsingin yliopistossa tehdään Työsuojelurahaston rahoittamaa tutkimusta omais- ja läheishoivasta. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat kaikki sellaiset henkilöt, jotka huolehtivat perhe- tai lähipiiriinsä kuuluvasta henkilöstä, joka tarvitsee apua korkean iän, sairauden tai vamman vuoksi. Yhteistyökumppanina on Suomen Omaishoidon Verkosto, jonka jäsen Muistiliittokin on.

Keskeisenä kysymyksenä on selvittää, miten työpaikkojen käytännöt helpottavat työn ja hoivan yhteensovittamista. Jos et tällä hetkellä ole työelämässä esimerkiksi eläkkeelle siirtymisen tai työttömyyden vuoksi, voit ohittaa työelämää koskevat kysymykset. Tutkijat ovat kiinnostuneita myös etähoivasta, eli tilanteista, joissa hoivattava asuu toisella paikkakunnalla, sekä teknologisten apuvälineiden mahdollisuuksista helpottaa hoivaa.

Helsingin yliopiston tutkijoita sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus. Kaikki tulokset käsitellään tilastollisesti. Suoria tunnistetietoja, kuten nimi tai osoite, ei kysytä. Aineisto säilytetään Helsingin yliopiston e-lomakejärjestelmässä, joka on suojattu salasanalla.

Vastaaminen kestää noin 20 minuuttia. Vastaa tästä linkistä.

Tutkimuksesta antaa mielellään tietoja tutkijatohtori Mia Silfver sähköpostitse tai puhelimitse (mia.silfver(at)helsinki.fi, puhelin 050 448 0989).

Sivu päivitetty 13.5.2014