/fi/alasivut/ajankohtaista/muistiystavallisyyden-edistaminen-globaali-ilmio/

Uusimmat uutiset

Muistiystävällisyyden edistäminen on globaali ilmiö

Muistiliiton maailmanlaajuinen kattojärjestö Alzheimer Disease International (ADI) on julkaissut raportin, johon on koottu yli 150 muistiystävällisyyttä ja muistiystävällisiä yhteisöjä edistävää projektia 44 eri maasta. Raportin toivotaan inspiroivan paikallisyhteisöjä, suunnittelijoita ja päättäjiä omien muistiystävällisten toimintatapojen kehittämisessä.

ADI uskoo, että muistiystävällisten yhteisöjen avulla on mahdollista muuttaa muistisairauksiin liittyviä näkemyksiä ja asenteita sekä parantaa muistisairaiden ihmisten elämänlaatua. ADIn puheenjohtaja Glenn Reese huomauttaa, että muistiystävällinen yhteisö voi toteutua monin tavoin: ”Vain mielikuvituksemme rajaa sitä, mitä muistiystävällinen yhteisö voisi tarkoittaa.”

Tuoreessa raportissa avautuu näkymä monipuolisiin tapoihin, joilla muistiystävällisyyttä edistetään. Yhteistä niille on se, että toiminnalla vahvistetaan muistisairaiden ihmisten oikeuksia ja osallisuutta arjessa.

Pohjois-Irlannissa kysyttiin vuonna 2012 muistisairailta, mitkä ratkaisut helpottaisivat heidän arkeaan. Vastaajille tärkeintä oli parempi ymmärrys muistisairauksista ja ennakkoluulojen hälventäminen, tiedon levittäminen muistisairauksista suurelle yleisölle sekä laajemmat mahdollisuudet osallistua paikallisiin tapahtumiin ja tavata ihmisiä.

ADI on jo aiemminkin koonnut yhteen muistiystävällisiä projekteja. Vuoden 2017 raporttiin on kerätty esimerkkejä aivan uusilta alueilta, muun muassa Afrikasta ja Lähi-Idästä. Muistiystävällisyyden edistämistä voidaankin pitää jo globaalina ilmiönä.

Lisätietoja:

Kirsti Kuusterä
asiantuntija, kansallisen muistiohjelman järjestöllinen toteuttaminen
puh. 09 6226 2012, 044 727 7400
kirsti.kuustera(at)muistiliitto.fi Kansallinen muistiohjelma, muistiystävällinen Suomi ja muistisairauksiin liittyvät asenteet, Muistiaktiivit, paikallisen vaikuttamistyön tukeminen.

Sivu päivitetty 25.10.2017