/fi/alasivut/ajankohtaista/muistiyhdistykset-mukana-karkihankkeissa/

Uusimmat uutiset

Muistiyhdistykset mukana kärkihankkeissa

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on myöntänyt yhteensä 14,2 miljoonan euron kärkihankerahoituksen kahdeksalle hankkeelle, joissa kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa (ns. I&O-kärkihanke). Kaikki hallituksen kärkihankkeesta rahoitettavat hankkeet ovat suuria maakunnallisia kokonaisuuksia, jotka yhdistävät alueella toimivia kuntia, yrityksiä ja järjestöjä ikäihmisten kotihoidon ja kaikenikäisten omaishoidon kehittämiseen. Muistiliitto on ollut mukana I&O-kärkihankkeen ohjausryhmässä.

- Kahdeksasta kärkihankerahoituksen saaneesta hankkeesta kuudessa on mukana muistiyhdistys. Tämä olikin tarkoituksena: rakentaa laajassa yhteistyössä yhä paremmin toimivia palveluita, sanoo johtaja Päivi Voutilainen STM:stä.

Kärkihankerahoituksen saaneet hankkeet, joissa mukana muistiyhdistys, on lueteltu seuraavassa.

Keskitetty asiakas- ja palveluohjaus eli KAAPO

Toimivan kotihoidon kehittäminen

Kaikenikäisten omaishoidon vahvistaminen

Muut I&O-kärkihankerahoituksen saaneet hankkeet STM:n verkkosivuilla.

- On hienoa, että muistiyhdistykset ovat näin monessa rahoituksen saaneessa hankkeessa mukana. Nyt on hyvä mahdollisuus edistää muistisairaiden ja heidän läheistensä omannäköistä elämää kotona ja yhteisökodissa. Tämä mahdollisuus on käytettävä parhaalla mahdollisella tavalla siten, että asiakkaiden – muistisairaiden ihmisten ja hänen läheistensä – ääni ja tarpeet huomioidaan. Toivon muistiyhdistystoimijoille voimia osallistua ja toimia aktiivisesti hankkeissa ja näin rakentaa muistiystävällistä Suomea, toteaa Muistiliiton toiminnanjohtaja Eila Okkonen.

Lisätietoja:

Eila Okkonen
puh. 09 6226 2010, 040 455 1329
eila.okkonen(at)muistiliitto.fi Muistiliiton kehittäminen, toiminta ja hallinto sekä yhteiskuntasuhteet. Muisti-lehden päätoimittaja.

Sivu päivitetty 19.12.2016